PlusFilmrecensie

Opper­rechter RGB heeft in docu geen tegenstanders

RBG, over opperrechter Ruth Bader Ginsburg, is een hagiografie en in vorm door en door een dertien-in-een-dozijn portretdocumentaire.

RBG

Vergeleken met het recente moddergooien rond de benoeming van Brett Kavanaugh tot rechter van het Amerikaanse Hooggerechtshof ­waren de hoorzittingen voor de ­benoeming van Ruth Bader Ginsburg onder het presidentschap van Bill Clinton een verademing. Die vormen een struc­turerend element in RBG, de ­documentaire van Julie Cohen en Betsy West over de bij het maken van de film 84 jaar oude opper­rechter.

Kalm en erudiet doet Ginsburg in 1993 haar verhaal, en uiteindelijk wordt ze met een overweldigende meerderheid van zowel Democratische als Republikeinse stemmen toegelaten. Zoveel eensgezindheid valt in de Amerikaanse politiek moeilijk meer voor te stellen - al wijst Bill Clinton er fijntjes op dat het politieke landschap destijds ook al behoorlijk verdeeld was.

Hagiografie
Die eensgezindheid is precies iets waar Bader Ginsburg zich haar leven lang hard voor heeft gemaakt, toont de docu. En dat terwijl haar inmiddels geuzennamen als 'The Notorious RBG' en 'The Great Dissenter' zijn aangemeten vanwege haar weloverwogen afwijkende oordelen, waarin ze tegen de meerderheids­opinies van het hof in gaat.

Van nature is Bader Ginsburg gericht op consensus, op je gelijk halen door de beste argumenten te hebben en niet te schreeuwen, want dat ­levert toch niets op. Daar maakte ze in de jaren zeventig naam mee, als voorvechter voor gelijke rechten voor vrouwen. Dat kon ze vooral doen dankzij de volle steun van haar echtgenoot Martin, zo wordt herhaaldelijk benadrukt.

De film is, vanzelfsprekend zou je bijna zeggen, een hagiografie, en in vorm door en door een dertien-in-een-dozijn portretdocumentaire. Keurig schetst de film haar leven, van haar jeugd tot en met de hedendaagse meme-beroemdheid.

Tegenstanders komen niet aan het woord, op een blokje mediahype na waarin Bader Ginsburg door de ene na de andere opiniemaker hysterisch wordt weggehoond: 'This witch, this monster, this evildoer.'

Afgaand op de film is het ook moeilijk om tegen dat waar de rechter voor staat te zijn: gelijke rechten voor ­ieder mens.

RBG

Regie Julie Cohen en Betsy West
Te zien in De Balie, Het Ketelhuis

Wekelijks een overzicht van de nieuwste hotspots, uitgaanstips, films en restaurants in je mailbox? Schrijf je dan nu in voor de Stadsgids-nieuwsbrief van Het Parool.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden