Opnieuw recordgroei voor Amsterdamse haven

Opnieuw noteerde de haven vorig jaar een recordgroei: meer overslag, meer containers, meer cruiseschepen. De groeiende economie rond Amsterdam maakt de haven ook minder afhankelijk van fossiele brandstoffen als steenkool en benzine.

Directeur Koen Overtoom van de haven Beeld ANP

Met 82,3 miljoen ton werd in Amsterdamse haven meer lading dan ooit overgeslagen. In 2018 groeide de overslag met ruim 1 procent. Ook het totaal van de havens rond het Noordzeekanaal piekte naar een nieuw record. Samen met de havens van IJmuiden, Zaanstad en Beverwijk kwam de overslag op 101,8 miljoen.

Wel loopt de overslag van steenkool zienderogen terug. Voor het vierde jaar op rij verwerkte de Amsterdamse haven minder kolen. Vorig jaar ging het om 13 miljoen ton, in één klap 18 procent minder dan in 2017. In 2014 ging het nog om 19,5 miljoen ton.

Zorgenkindje
De overslag van olieproducten is voor het eerst in jaren niet gegroeid. De grootste benzinehaven van de wereld bleef steken op 44,5 miljoen ton.

Daar stond de sterke groei tegenover van agrarische bulkstoffen als graan en cacao. Die categorie groeide met 19 procent naar 8,4 miljoen ton. Ook de overslag van containers, al sinds mensenheugenis een zorgenkindje in de Amsterdamse haven, steeg snel met maar liefst 68 procent. Verder steeg de overslag van bouwproducten snel.

De snelle groei in de aanvoer van bouwmaterialen verraadt dat de haven profiteert van de snelle groei van de economie in de Amsterdamse regio. Dat is ook goed te zien aan de import die met 51 miljoen ton goed is voor meer dan 60 procent van de overslag.

Fossiele brandstoffen
Directeur Koen Overtoom is blij dat de haven langzaam maar zeker minder afhankelijk wordt van fossiele brandstoffen. Die afhankelijkheid is nog altijd groot, met zo'n 70 procent van de overslag, maar wordt snel minder. Dat is ook onderdeel van de strategie van de haven, legt hij uit, om andere andere lading aan te trekken.

Agrarische bulkstoffen en containers hebben de de teruggang op het gebied van steenkool meer dan goed gemaakt.

Ook op het gebied van cruiseschepen was 2018 een recordjaar. Er kwamen 180 zeecruiseschepen naar Amsterdam en 2007 riviercruiseschepen. Een verbetering van het record in 2019 zit er niet in.

Grote cruiserederijen als MSC en Cruise & Maritime Voyages hebben Amsterdam verruild voor Rotterdam uit woede over de nieuwe toeristenbelasting van de gemeente Amsterdam van 8 euro voor cruisepassagiers.

Lees ook: Recordjaar voor haven Amsterdam in 2017

Tip Het Parool
Heb je een nieuwstip of nieuwsfoto? Voeg ons toe op Whatsapp. Liever mailen of anoniem tippen? Bekijk hier hoe dat kan.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden