Opmars volwassen frisdrank is niet te stuiten in Amsterdam
Van eenvoudige huisvlijtlimo tot colasiroop en van übergezonde kefir tot biologische energydrink voor in de club: de opmars van volwassen frisdrank is niet te stuiten.
Trendy types die - vaak op een terras dat van oude pallets is gemaakt, of gezeten op schoolstoeltjes - met uitgestreken smoelwerk aan flesjes limo lurken. Frisdrank, dat was toch - laten we eerlijk zijn - vooral het domein van kinderen, geheelonthouders en mensen met een nogal afgeplatte smaak?
Niet meer. De nieuwe limo's volgen bijna een op een de weg van de kleinschalig gebrouwen bieren: er is weinig anders te krijgen dan de grote merken, een paar vrolijke types slaan aan het huisvlijten, dan blijkt het eigenlijk heel goed zelf te maken, en ook nog veel lekkerder, de hippe horeca pikt het op, en inmiddels heeft ieder zichzelf respecterend sterrenrestaurant een eigen biertje en verkopen ze zelfs bij de Heineken Hoek I.P.A.
Waar de verkoop van 'gewoon' pils en fris in West-Europa al jaren achteruit dendert, en de CocaCo's en PepsiCo's steeds harder worden aangevallen op hun aandeel in de obesitasepidemie, zijn de alternatieve frisdranken niet aan te slepen. Ze richten zich vrij specifiek op de doelgroep van hipsters en lekkerbekken. En die willen geen kinderzoethoudertjes, maar volwassen dranken met volwassen smaken: bitters, rinse zuren, specerijen.
Zo staat het hoofdkwartier van Dorstlust in de Houthavens vol met vrolijk gekleurde flesjes. Tessa Montfrooy, Boyd Zandwijken en Stephan van Duuren begonnen het bedrijf na een bezoek aan Berlijn. Tessa Montfrooy: 'Daar liepen alle jonge mensen over straat met Club Mate, een soort biologische energiedrank met veel caffeïne. Je moet even wennen aan de smaak, maar dan raak je er dus echt aan verslaafd. We besloten het te gaan importeren, en Club Trouw werd meteen onze grootste afnemer.' Maar de frisdrankjescultuur in Duitsland gaat veel verder dan alleen hipsterdrankjes. Montfrooy: 'De Duitsers maken al heel erg lang allerlei frisdranken die niet van de grote merken zijn. We kwamen nog zo veel andere dingen tegen: schorle, dat is vruchtensap met soda, en allerlei limonades. Het biologische aanbod is er enorm, net als het verzet tegen de grote bedrijven. Bionade bijvoorbeeld, dat bestond daar al twintig jaar.'
Ook in Engeland en Frankrijk bleek een bloeiende sodacultuur. 'Engeland heeft een heel mooie geschiedenis van gebrouwen frisdranken, zoals gemberbier en de frisdranken van Luscombe. Die zijn superverfrissend. Er zit soms een heel klein beetje alcohol in door het brouwproces.'
100 horecazaken
Dorstlust levert inmiddels meer dan tachtig verschillende soorten fris aan zo'n honderd restaurants, clubs, koffiebars, saladebars en koffiezaakjes. Mensen bestellen ook gemengde kratjes, voor feestjes.
Sjoerd Spoelstra (47) en Leslie Dronkers (34), de limonademakers van DD Cordials, maken basissiropen in plaats van complete frisdranken. 'Onze klanten vullen de siropen zelf aan met zelfgemaakt sodawater. We hebben geweldig leidingwater, waarom zou je dan met flessen al aangemaakte limo gaan werken? Het is ideaal: geen gesleep, je kunt siroop buiten de koelkast bewaren, en zo vaak van smaak wisselen als je wilt.'
Dronkers maakte drie jaar geleden voor zijn kraam op de Noordermarkt tachtig liter vlierbloesemsiroop. Binnen een maand was het uitverkocht. Het jaar daarop maakte hij vijfhonderd liter: dat was ook in no time op. En dit jaar - ondertussen had hij Sjoerd om versterking gevraagd - maakten de heren 3500 liter. 'Dat zijn ongeveer 25.000 bloemenschermen van de vlier,' zegt Spoelstra, 'De stad staat er vol mee! We hebben ze geplukt in het Westelijk Havengebied, met bakbrommer en een ladder. Heerlijk werk. Volgend jaar wordt het 10.000 liter!'
Lees meer in Het Parool vandaag (09-08-2015): 'Limo Deluxe'.