Plus

Oplossing voor geluidsoverlast festivals: betere soundcheck

Geen publiek, wel geluid: in het Amsterdamse Bos werd deze week onderzocht hoe de overlast door festivals kan worden beperkt.

De proef om geluidshinder tegen te gaan komt uit de koker van de gemeente Beeld Elmer van der Marel
De proef om geluidshinder tegen te gaan komt uit de koker van de gemeenteBeeld Elmer van der Marel

Een leeg evenemententerrein met vier reusachtige geluidsinstallaties van de hoogste kwaliteit. Het landje van Bosse in het Amsterdamse Bos is deze week even de grootste hifi-zaak ter wereld.

Op initiatief van de gemeente worden twee dagen tests gedaan om te kijken hoe de overlast door de festivals in de stad met behulp van allerlei slimme technieken kan worden beperkt.

Roze ruis
Een wereldprimeur, zegt gemeentelijke evenementenmanager Daniël Schipper niet zonder trots over de proefopstelling. "Dit is nog nooit vertoond. En het vloeit rechtstreeks voort uit het nieuwe Amsterdamse evenementenbeleid. De strengere normen voor het geluid maken dat de sector mee wil zoeken naar oplossingen. Dat vier grote leveranciers hier samen staan, dat is echt heel bijzonder."

De soundchecks duren twee dagen en kennen een weinig opwindend verloop. Uit de enorme installaties klinkt voornamelijk zogenoemde roze ruis: geluiden die op dancefestivals de meeste geluidhinder veroorzaken. Het evenemententerrein is verlaten.

Alleen op de woensdagmiddag is een ontvangst georganiseerd voor de industrie: festivalorganisatoren uit het hele land, vertegenwoordigers van andere gemeenten en medewerkers van de adviesbureaus die de verplichte geluidsplannen opstellen voor de festivals.

Ron Westerveld bijvoorbeeld maakt met zijn adviesbureau de geluidsplannen voor meer dan honderd festivals in de stad. Geen gemakkelijke klus, want hij moet voortdurend laveren tussen de wensen van organisatie en geluidsleveranciers en de eisen van de gemeente. Hoe hij dat doet? "Op het festival ben ik de baas over het geluid," zegt Westerveld. "Als ik vind dat het zachter moet, gebeurt dat ook."

Containers
Dat speelde het afgelopen weekeinde bijvoorbeeld op het festival Mystic Garden in het Sloterpark. "De wind regeert het geluid. Tijdens het festival draaide de wind in de middag. We hebben toen besloten het volume terug te draaien. Er zijn toch veel klachten binnengekomen, maar we hebben echt alles gedaan wat in ons vermogen lag om de hinder te beperken."

Er wordt al veel gedaan om de overlast tegen te gaan. Westerveld werkt graag met muren van containers om het geluid aan de achterkant van de speakers te dempen. Tijdens de proef in het Amsterdamse Bos wordt ook gewerkt met dubbele rijen speakers, waarbij de achterste rij het geluid in de gewenste richting stuurt. Interessant: een dubbel aantal speakers om minder geluid te maken.

Minpunt voor de organisatoren: er hangt een prijskaartje aan. Westerveld: "Dat is lastig. Het grootste deel van het budget gaat naar de dj's, maar het geluid komt daarna. Ik adviseer organisatoren om dan maar wat te bezuinigen op de lichtshow en wat extra geld te steken in het geluid."

Of in geluidsmensen, zegt festivalorganisator Sjoerd Wynia van onder meer Open Air: "Het kan lonen om meer tijd uit te trekken voor het afstellen van het geluid. Het punt is dat de gemeente de soundchecks graag kort wil houden in verband met de overlast van de omwonenden. Maar wat extra tijd voor de soundchecks kan de overlast tijdens het festival juist een stuk kleiner maken."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden