Oplossing chaos touringcars in zicht, wie betaalt?

Toeristen op het Damrak in Amsterdam. © ANP Beeld
Toeristen op het Damrak in Amsterdam. © ANP

Stewards verminderen de chaos van toeristenbussen op het Damrak, maar het is de vraag of ze blijven: de branche en het stadsdeel kibbelen over wie dat moet betalen.

De vijf halteplekken voor touringcars op het Damrak staan al jaren bekend als de drukste en rommeligste van de stad. Veel van de driehonderd toeristenbussen die op een gemiddelde dag door de binnenstad rijden, willen daar stoppen om passagiers te laten in- en uitstappen.

Opstoppingen
De haltes worden vaak lang bezet gehouden door buschauffeurs die er lunchen of een uiltje knappen, of door taxi's of andere voertuigen die er niet mogen staan. Daardoor staan soms rijen bussen te wachten, die weer opstoppingen veroorzaken op het Damrak.

Daarom besloten branche en stadsdeel Centrum tot een proef met stewards. Zij moesten ervoor zorgen dat alleen touringcars er stoppen, en dan nog voor maximaal tien minuten. Het werkt, blijkt uit een evaluatie.

'Prachtig natuurlijk,' zegt stadsdeelvoorzitter Jeanine van Pinxteren. 'Wij hopen dat de proef een vervolg krijgt. Maar dat moet de branche betalen. En als ze dat de moeite niet waard vinden, dan is het economisch belang van touringcars misschien wel overschat.'

Verantwoordelijkheid gemeente
De branche wil echter dat de gemeente meebetaalt. 'De haltes zijn van de gemeente en zij is verantwoordelijk voor handhaving,' zegt Marcel Verhoeven, voorzitter van de stuurgroep die de proef uitvoerde.

'We willen best bijdragen, maar als chauffeurs zich niet aan de regels houden, moeten er boetes worden uitgedeeld, dat kunnen wij niet.' Van Pinxteren: 'De portier van een club zorgt toch ook dat het voor zijn deur rustig is? Maar als de branche stewards levert, zorgen wij voor handhavers ter ondersteuning.'

Volgens Sergio Segers van Tours & Tickets doet de branche dat al. 'We hebben al iemand vrijgemaakt die alleen maar zorgt dat bussen niet te lang blijven staan. Dit werkt, dat is duidelijk. Dus wij willen graag dat deze proef een vervolg krijgt.'

Haltes verdwijnen
Ook Verhoeven waarschuwt dat met alleen stewards het probleem niet is opgelost. 'Er verdwijnen steeds meer haltes in de stad. Daardoor gaan buschauffeurs rondjes rijden, of parkeren ze op de stoep.'

Verhoeven krijgt soms het gevoel dat Centrum de bussen het liefst zou verbannen. 'Van Pinxteren heeft touringcars wel eens 'muren van blik' genoemd. Ze ziet niet hoe belangrijk ze zijn voor de economie en werkgelegenheid: driehonderd bussen per dag, elk met vijftig - vaak oudere, goed bestedende - toeristen. Als we die geen niet faciliteiten geven, halen touroperators Amsterdam gewoon van hun lijstje van hun rondreis door Europa. Dan gaan de rijke toeristen naar Antwerpen of Keulen.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden