Oplaadhaven rondvaartboten in Amstelkwartier is hard nodig

Het Amstelkwartier krijgt een oplaadhaven voor 65 elektrische rondvaartboten. Volgens de initiatiefnemer is de vraag naar laadplekken enorm. 'We liggen nu al bijna vol.'

De plek waar E-harbour wordt aangelegd, bij Amstelkwartier, de nieuwe woonwijk langs de SpaklerwegBeeld Charlotte Odijk

In mei komen de steigers in, vanuit de stad bezien, de eerste zijtak van de Duivendrechtsevaart. Niet te ver van het centrum, waar de maximaal twintig meter lange rondvaartboten hun passagiers blijven oppikken. Vanuit de nieuwe E-harbour zijn ze na 3,5 kilometer bij de Hermitage, rekent eigenaar Jaap Schippers voor.

Schippers heeft straks plek voor 65 boten. Nieuwe ligplaatsen zijn in het centrum niet meer voorhanden, maar vanwege de actieradius van de boten en hun accu's willen rederijen ook weer niet te ver buiten de binnenstad belanden. Aan de andere kant: het Amstelkwartier kan ook een uitvalsbasis worden voor rondvaarten de stad uit, als 'poort naar het groen'.

Eerder zou Schippers zijn E-harbour in het Oostelijk Havengebied vestigen, aan de Borneo­steiger. Na 250 brieven van omwonenden trok stadsdeel Oost het plan twee jaar geleden terug. Op aandringen van wethouder Eric van der Burg (Ruimtelijke Ordening) zocht het stadsdeel daarop een alternatieve locatie in Oost.

Tegenwerking bestuurscommissies
Schippers is eigenlijk blij toe met zijn nieuwe plek. Wel tekent de verplaatsing voor hem de moeilijkheid ligplaatsen voor de passagiersvaart te vinden. Want hij zou graag meer havens met laadpalen vestigen, achter het Olympisch Stadion bijvoorbeeld. "Maar overal stuit ik op de tegenwerking van de bestuurscommissies."

De behoefte aan meer oplaadcapaciteit is groot, zegt Schippers. "We moeten nog open, maar we liggen nu al bijna vol." Daar komt bij dat hij ook graag de pleziervaart zou bedienen.

De passagiersvaart in de categorie tot veertien meter moet van de gemeente in 2020 uitstootvrij zijn. Nieuw is verder dat de combinatie van een ligplaats en een boot die geen luchtverontreiniging veroorzaakt rederijen sinds 1 februari de mogelijkheid geeft een vergunning aan te vragen, nu de gemeente dit deel van de rondvaartmarkt heeft vrijgegeven.

Tekort aan ligplaatsen
Volgens Schippers is er zelfs een tekort van 350 ligplaatsen. Volgens de gemeente overdrijft hij: in 2016 zijn er in jachthavens 128 nieuwe plekken gevonden voor de passagiersvaart, zegt een woordvoerder van wethouder Udo Kock (Water). Uitbreiding met nog eens 132 plekken is mogelijk.

Beeld Jorris Verboon

Maar er is volgens Kock zeker behoefte aan meer ligplaatsen. Alleen al voor passagiersboten schat hij de vraag op 154 ligplaatsen. Voor extra oplaadcapaciteit kijkt de gemeente ook naar de pakweg dertig jachthavens die Amsterdam telt.

Maar dat is nog niet zo eenvoudig. Met veel boten tegelijk laden, vergt een uiterst krachtige laadinfrastructuur, zegt Schippers.

"Dat lukt niet met een gewone stoppenkast." Hij denkt dat zijn E-harbour in totaal uitkomt op 600.000 tot een miljoen kilowattuur per jaar. Daarvoor gaat hij Nederlandse windenergie inkopen. Zo wordt het volgens hem de duurzaamste elektrische laadhaven van het land.

E-Harbour Amstelkwartier wordt de toekomstbestendige jachthaven voor de uitstootvrije passagiersvaart in AmsterdamBeeld E-harbour
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden