Opera, dark metal en de blokfluit: Holland Festival kondigt eerste voorstellingen aan

De eerste vijf voorstellingen van het Holland Festival 2020 zijn bekend­gemaakt.

Louis Andriessen.Beeld Inge van Mill/ANP

Met nieuw werk van Louis Andriessen, Ben Frost, spokenwordartiest Marc Bamuthi Joseph, choreograaf Trajal Harrell en Tsjechovbewerking Drei Schwestern van Susanne Kennedy onderstreept het festival zijn breedte.

Van Louis Andriessen klinkt De Mei, dat is geïnspireerd door Herman Gorters gedicht Mei. Het stuk is een eerbetoon aan de in 2014 overleden Frans Brüggen, wereldberoemd blokfluitist en dirigent van het door hem opgerichte Orkest van de Achttiende Eeuw. Samen met Cappella Amsterdam zal het orkest De Mei uitvoeren.

Verder op het programma – getiteld May – staan een compositie van de Poolse componist Pawel Szymanski en werk van Bach (in bewerking van Brüggen), Mozart en Josquin des Prez. Medewerking verleent ook het blokfluittalent Lucie Horsch.

Holland Festival

In 2014 ging tijdens het Holland Festival Ben Frosts The Wasp Factory in première. Ditmaal klinkt zijn nieuwe opera The Murder of Halit Yozgat. De opera van de Australische, in IJsland woonachtige componist en regisseur, die muziek maakt op de grenzen van geluidskunst, elektronische muziek en dark metal, is een videoreconstructie van de onopgeloste moord op de 21-jarige Halit Yozgat en de dubieuze rol van een undercoveragent van de Duitse veiligheidsdienst daarbij.

Ook de Amerikaanse choreograaf Trajal Harrell doorbreekt in zijn nieuwe trilogie Porca Miseria grenzen, hier tussen dans, theater en beeldende kunst. Via de verhalen en gevechten van Maggie uit Tennessee Williams’ Cat on a Hot Tin Roof, de Afro-Amerikaanse choreografe en activiste Katherine Dunham, en de mythologische Medea, verkent Harrell kwesties van identiteit, geslacht, seksualiteit en macht.

Regisseur Susanne Kennedy plaatst bij de Münchner Kammerspiele Drei Schwestern in een virtuele omgeving, met inwisselbare acteurs.

In The Just and the Blind spreekt Marc Bamuthi Joseph zijn zoon toe, een zwarte jongen die in Amerika opgroeit. Met poëtische voordracht, ondersteund door dans, interviewfragmenten, films, zang en vioolspel, stelt Joseph geïnstitutionaliseerd racisme in de VS aan de orde. De voorstelling is een aanbeveling van Holland Festival associate artist 2020 Bill T. Jones. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden