Schuim

Openingsborrel Effie Award: geen coke, jacuzzi of Sandra Reemer

Hans van der Beek doet elke dag verslag van feesten, presentaties en andere belangrijke bijeenkomsten in Amsterdam. Af en toe neemt Louis Bollee het over. Zoals op de openingsborrel van het Effieseizoen 2016.

Juryleden en broers Mark (r) en Jeroen van Eck willen graag op de foto. Jeroen: 'Dat zal onze moeder mooi vinden!' Beeld Schuim
Juryleden en broers Mark (r) en Jeroen van Eck willen graag op de foto. Jeroen: 'Dat zal onze moeder mooi vinden!'Beeld Schuim

Hè ja, lekker: een feestje met reclamemensen. En nog op donderdag ook! Dat zal wel bont worden. In de reclamewereld doet namelijk niemand kinderachtig als op vrijdagochtend collega's met walmende katers en lipstick van vreemden nog op de kraag enkel schijnbewegingen achter een computer maken.

Op reclamefeestjes gebeurt het immers allemaal: meterslange lijnen coke die enkel met een doorleefde didgeridoo opgesnoven kunnen worden, panaziatische dames van vertier die met hun bekkenbodemspieren bitterballen door de ruimte schieten, en dat alles rondom een gesponsorde champagne­jacuzzi, waarin Sandra Reemer naakt ligt te neuriën voor de muzikale omlijsting. Kom maar op met dat openingsfeestje van het Effieseizoen 2016!

Helaas: in werkelijkheid is de reclamefuif van vandaag, waar de ­juryleden van de Effie Awards (de Oscars uit de reclamewereld) elkaar informeel ontmoeten, slechts een bescheiden corporate borreltje. Er wordt niet gedanst, niet overmatig gedronken en al helemaal niet gezongen door een naakte Sandra Reemer. Ja, er valt halverwege een glas champagne om én iemand gooit stiekem de staart van een gefrituurde gamba in een hoek, maar meer gebeurt er ook niet.

undefined

Louis Bollee Beeld -
Louis BolleeBeeld -

"Je bent naar het verkeerde feestje gekomen", zegt Erik van Engelen, Marketeer van het Jaar 2015. "De Effie Awards zijn gewoon erg inhoudelijk."

Dat is een understatement. Het welkomstdrankje zat er bij aanvang nauwelijks in of er begon een powerpointpresentatie. Veel daarvan ging uw trouwe inval-Schuimreporter boven de pet, maar deze woorden kwamen er vrijwel zeker in voor: emerging, digitale inzendmodule, innovatie, verbreden, Jaar van de Aap (ja, echt).

Goed dan, het feestje valt dus lichtelijk tegen, maar alleen vanwege de scheve verwachting. De aanwezige reclamemensen lijken het namelijk uitstekend naar hun zin te hebben. Nee, men duikt niet hijgerig naar de dienbladen met wijn en de gespreksonderwerpen blijven professioneel aan de oppervlakte, maar men zet toch zeker het sociale beentje voor.
Althans: voor een uurtje. Dan pakt men langzaam de spulletjes en werkt zich al handenschuddend een weg naar buiten. Ook de bar sluit om precies 17:30 uur. Jurylid Hans Middelhoek blijft nog even en heeft met een lach en een knipoog toch nog een laatste wijntje losgepeuterd. Hij neemt een slok en zegt dan: 'het echte feest is tijdens de uitreiking van de Effie Awards. Dán moet Schuim langskomen'.
Beloofd, al is dat nog wel effie wachten.

Wat Openingsborrel Effieseizoen 2016
Waar
Concertgebouw
Wie
de brave dames en heren uit de reclame- en communicatiewereld
Wanneer
donderdag 12 mei, van 16:00 tot 17:30 uur

Drank en spijs **

Sfeer ***
Hans slaat een dagje over

Frits Spangenberg, hier naast Mary Hoogerbrugge, van de organisatie, zat drie jaar in de jury van de Effie Awards en neemt nu afscheid. 'Met tranen in de ogen!' Beeld -
Frits Spangenberg, hier naast Mary Hoogerbrugge, van de organisatie, zat drie jaar in de jury van de Effie Awards en neemt nu afscheid. 'Met tranen in de ogen!'Beeld -
Marketeers Monique Opdam en Johan van der Zanden kenden elkaar al. Johan: 'Altijd leuk: mensen uit het vak­gebied.' Beeld -
Marketeers Monique Opdam en Johan van der Zanden kenden elkaar al. Johan: 'Altijd leuk: mensen uit het vak­gebied.'Beeld -
Roland van Maaren en Dick van der Lecq zitten in de organisatie van de awards en weten dat het niet laat wordt. Roland: 'Het is een aftrapmomentje en dan naar huis.' Beeld -
Roland van Maaren en Dick van der Lecq zitten in de organisatie van de awards en weten dat het niet laat wordt. Roland: 'Het is een aftrapmomentje en dan naar huis.'Beeld -
Olaf Croon van de Bond van Adverteerders, Rogier Mulder van #VERDER! en Irma van Os van Vereniging van Communicatie Adviesbureaus (vlnr). Beeld -
Olaf Croon van de Bond van Adverteerders, Rogier Mulder van #VERDER! en Irma van Os van Vereniging van Communicatie Adviesbureaus (vlnr).Beeld -
Erik van Engelen, Marketeer van het Jaar 2015 en jurylid Hans Middelhoek vinden het gezellig, maar gaan op zoek naar het terras. Erik: 'Het is warm.' Beeld -
Erik van Engelen, Marketeer van het Jaar 2015 en jurylid Hans Middelhoek vinden het gezellig, maar gaan op zoek naar het terras. Erik: 'Het is warm.'Beeld -
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden