Plus

Opening Lelystad Airport raakt uit zicht

Gaat het nog lukken om Lelystad Airport april volgend jaar open te krijgen? Luchtvaartsector en politiek zien het steeds somberder in, ondanks een nieuw plan van het kabinet.

Lelystad Airport bij aankomst. Beeld Hollandse Hoogte/Eric Brinkhorst

Gisteren werd duidelijk dat tot 20.000 van de maximaal 45.000 vluchten op de nieuwe luchthaven Lelystad, nieuw kunnen zijn. De rest zal, zoals altijd de bedoeling was, afkomstig zijn van Schiphol om daar ruimte vrij te maken.

Luchtvaartminister Cora van Nieuwenhuizen krijgt daardoor kritiek van een aanzienlijk deel van de Tweede Kamer. Regeringspartij D66 vindt het nieuwe voorstel 'niet genoeg'. De Christen­Unie wijst 'autonome groei' af, het CDA geeft de minister vooralsnog het voordeel van de twijfel en de VVD vindt verder uitstel 'onaanvaardbaar'. De oppositie is vrijwel Kamerbreed tegen zelfstandige groei.

Maar Van Nieuwenhuizen kan niet anders. Haar vorige plan, waarbij alle vluchten op Lelystad afkomstig zouden zijn van Schiphol, werd vorige maand door de Europese Commissie afgeschoten omdat het niet aan de concurrentie­regels voldoet.

De minister zegt zich er op termijn wel hard voor te maken dat de overige 20.000 vluchten alsnog van Schiphol afkomstig zijn, door te onderzoeken of er nieuwe regels mogen komen. Daarbij is ze wel afhankelijk van nieuwe Europese regels die nog gemaakt moeten worden.

Het nieuwe plan moet nog worden voorgelegd aan Brussel. Dat had de vorige keer bijna zeven maanden nodig om tot een oordeel te komen.

Of daarmee de voorgenomen - en al twee keer uitgestelde - openingsdatum van 1 april 2020 haalbaar is, wordt openlijk betwijfeld.

"Van Nieuwenhuizen wil hiermee een nieuwe poging gaan doen in Brussel," zegt D66-Kamerlid Jan Paternotte. "Die gaan daar dan vier tot zes maanden naar kijken. De opdracht en ­kaders vanuit de Tweede Kamer blijven echter helder, dus ondertussen zullen wij geen onomkeerbare besluiten nemen over Lelystad."

Sterk afgezwakt
Transavia wil uiterlijk in april uitsluitstel over Lelystad Airport, omdat het anders in haar planning geen ruimte meer kan vrijmaken voor vluchten vanaf april 2020. "We zijn blij met de snelheid die de minister nu heeft ingezet, maar we hebben best wel tijd nodig om vluchten op te zetten." De maatschappij sluit niet uit dat het anders april 2021 wordt.

Corendon kijkt nog naar de gevolgen van de nieuwe plannen. "Maar in het algemeen lijken ze sterk afgezwakt," zegt topman Steven van der Heijden. "Het is niet langer klassiek selecteren, waartegen de Europese Commissie bezwaar heeft, maar van een prioriteitsregeling."

Lesje geleerd
Hij ziet wel een pluspunt in de afspraken over de invulling van vrijkomende vliegrechten op Schiphol, als maatschappijen naar Lelystad verkassen. "De regels over transferpassagiers worden ruimer geïnterpreteerd. Het is niet langer alleen een passagier die met hetzelfde ticket overstapt, wat KLM wel erg in de kaart speelde."

Volgens voorzitter Frank Allard van brancheorganisatie Barin lijkt het kabinet 'eindelijk zijn lesje te hebben geleerd'. De afgelopen jaren liep Schiphol snel vol met allerlei vluchten die niet bijdroegen aan het netwerk va de luchthaven, omdat er geen selectiviteitsbepalingen in de toewijzing van slots was geregeld. Dat gaat nu op Lelystad en - deels - Schiphol wel gebeuren.

"Als slotbepalingen kunnen bijdragen aan een vorm van regie die acceptabel is voor de betrokken luchtvaartmaatschappijen, dan is daar niets tegenin te brengen," aldus Allard, die binnen Barin met twee tegengestelde kampen zit. "Maar we gaan de maatregel eerst rustig bestuderen."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden