Opel vertrouwt overnameplan Fiat voor geen cent

Het Duitse autoconcern Opel zoekt al enige tijd wanhopig naar investeerders om te kunnen blijven bestaan. Nu Fiat zich heeft gemeld, leidt dat echter niet tot blije Duitse gezichten. Foto EPA Beeld
Het Duitse autoconcern Opel zoekt al enige tijd wanhopig naar investeerders om te kunnen blijven bestaan. Nu Fiat zich heeft gemeld, leidt dat echter niet tot blije Duitse gezichten. Foto EPA

Het Italiaanse Fiat zou het noodlijdende autoconcern Opel willen overnemen. De Duitsers vrezen dat Fiat hen de nek zal omdraaien.
Van onze correspondent Achille Prick

Het Duitse autoconcern Opel zoekt al enige tijd wanhopig naar investeerders om te kunnen blijven bestaan. Nu Fiat zich heeft gemeld, leidt dat echter niet tot blije Duitse gezichten. De Italianen zouden Opel op een koopje willen overnemen om de concurrent vervolgens de nek om te draaien. De 'Opelaner' hebben direct heftig verzet aangekondigd.

Het voortbestaan van het traditierijke Duitse automerk Opel hangt al maanden aan een zijden draadje. Door tegenvallende verkopen van Opel zelf, maar vooral vanwege het drama bij moederconcern General Motors (GM). De Amerikanen leden in twee jaar tijd 74 miljard euro verlies en leven alleen nog dankzij een miljardennoodkrediet van de Amerikaanse regering.

Om te ontkomen aan massaontslagen meldde Opel in februari dat het zich wil losweken van GM. Omdat het verkiezingsjaar is, beloofde de Duitse regering met geld over de brug te komen als zich een serieuze investeerder zou melden. Vervolgens bleef het stil. Wie wil investeren in een autobouwer die nauwelijks onderscheidend is en produceert in het relatief dure Duitsland?
Die stilte werd gisteren met een geweldige donderslag verbroken. Het Italiaanse Fiat zou een meerderheid willen verwerven in Opel. Een intentieverklaring daartoe zou volgende week al worden ondertekend. Hoewel het vanuit de bestuurskamers stil bleef, werd het bericht bevestigd door de ondernemingsraad van Opel en de Roland Koch, minister-president van Hessen, de deelstaat waar de belangrijkste Opelvestiging is.

Veel enthousiasme is er niet voor het plan. Fiat heeft zelf grote problemen. In de fabrieken waar de Fiatdochters Alfa Romeo en Lancia worden gebouwd is het al maanden stil. Daarnaast heeft het concern naar verluidt een miljardenschuld.

''Ik sluit niet uit dat Fiat vooral bij Opel wil instappen om aan Duits subsidiegeld te komen,'' aldus ondernemingsraadvoorzitter van Opel, Klaus Franz.

Daarnaast zijn Fiat en Opel keiharde concurrenten, die na een eerdere samenwerking al eens ruziënd uit elkaar gingen. Automarktkenner Frans Dudenhöffer van de Universiteit Duisburg-Essen noemde Fiat en Opel 'water en vuur' en betitelde een samengaan als 'strategisch volstrekt onzinnig' omdat ze vrijwel niets aan elkaar toevoegen. Kenners noemen het onderscheid tussen een Fiat Bravo en een Opel Astra en tussen een Opel Corsa en een Fiat 500 te verwaarlozen.

Franz vreest dan ook dat Fiat uiteindelijk het mes zal zetten in de vier Opelvestigingen waar 29.000 mensen werken. ''Wij zullen ons massaal tegen Fiat verzetten.'' (ACHILLE PRICK)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden