Update

Opel verkocht aan Magna

Het Amerikaanse General Motors verkoopt zijn Duitse dochter aan de Canadese producent van auto-onderdelen Magna. Foto ANP Beeld
Het Amerikaanse General Motors verkoopt zijn Duitse dochter aan de Canadese producent van auto-onderdelen Magna. Foto ANP

BERLIJN - Het Amerikaanse General Motors verkoopt zijn Duitse dochter aan de Canadese producent van auto-onderdelen Magna. Dat heeft de Duitse bondskanselier Angela Merkel donderdag bevestigd.

Merkel zei dat ze zojuist hiervan op de hoogte is gesteld door GM-topman Fritz Henderson. ''Ik ben bijzonder blij met dit besluit'', aldus Merkel.

De afgelopen twee dagen heeft het bestuur van GM druk vergaderd in de Verenigde Staten. Het was al maanden onduidelijk wat het concern met Opel wilde. Naast Magna was ook de Belgische investeringsmaatschappij RJH International in de race om Opel in te lijven.

Duitsland gaf echter altijd de voorkeur aan Magna omdat dit het minste banen zou kosten. De Duitse overheid stond al tijden klaar om Opel voor miljarden aan staatssteun te geven, op voorwaarde dat de autofabrikant zou worden verkocht aan het consortium van de Canadese producent van auto-onderdelen Magna en de Russische staatsbank Sberbank.

General Motors liet donderdag weten een belang van 55 procent te verkopen aan Magna en 35 procent van de aandelen zelf te houden. De resterende 10 procent komt in handen van het personeel. Het concern verwacht dat de definitieve overeenkomst ''binnen enkele weken'' wordt getekend.

Het lot van Opel was een groot dilemma voor het Amerikaanse concern omdat aan alle opties risico's kleven. Door een belangrijk belang te houden in Opel houdt het concern belangrijke technologie op het gebied van kleine auto's binnenboord. Ook heeft GM hiermee toegang tot de snel groeiende Russische automarkt.

Het besluit van GM werd op de voet gevolgd in Duitsland, waar ongeveer de helft van de 50.000 werknemers in Europa werkt. Naast Duitsland heeft Opel fabrieken in België, Spanje, Groot-Brittannië en Polen.

De Opel-medewerkers in Antwerpen zijn daarvan het grootste slachtoffer. ''De capaciteit van de Europese auto-industrie is verzadigd. Antwerpen wordt teruggeschroefd,'' zei John Smith van GM. De vier Duitse fabrieken blijven in bedrijf. (ANP)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden