Opbrengst Serious Request valt fors hoger uit

De 3FM-actie Serious Request van 2015 blijkt bijna een miljoen euro meer te hebben opgebracht dan in december werd gemeld. Dat blijkt uit het jaarverslag van het Rode Kruis.

Op 24 december, toen de 3FM-dj's na een week vasten uit het Glazen Huis in Heerlen kwamen, werd een opbrengst van 7,5 miljoen bekendgemaakt. Beeld anp
Op 24 december, toen de 3FM-dj's na een week vasten uit het Glazen Huis in Heerlen kwamen, werd een opbrengst van 7,5 miljoen bekendgemaakt.Beeld anp

In totaal is er ruim 8,4 miljoen euro bijeengebracht. Op 24 december, toen de 3FM-dj's na een week vasten uit het Glazen Huis in Heerlen kwamen, werd een opbrengst van 7,5 miljoen bekendgemaakt.

Het verschil kan worden verklaard doordat het Rode Kruis in december nog niet alle donaties en toezeggingen binnen had en een schatting moest maken. "Die is gelukkig te conservatief gebleken," zegt woordvoerder Merlijn Stoffels.

Scholing en begeleiding
Hij zegt erg blij te zijn met de hogere opbrengst. Het geld wordt gebruikt om jongeren in oorlogs- en conflictgebieden, zoals Syrië en Congo, weer hoop te geven voor de toekomst. "Ze krijgen van het Rode Kruis scholing, beroepstraining, psychische begeleiding en hulp bij het opzetten van een bedrijf." Ook zorgt het Rode Kruis voor voedsel, drinkwater, onderdak en medische zorg.

Komende december staat het Glazen Huis in Breda. Dj Giel Beelen maakt dinsdagochtend in zijn programma op NPO 3FM bekend waarvoor dit jaar geld wordt ingezameld.

Tijdens Serious Request draaien de dj's die zijn opgesloten in het Glazen Huis, verzoeknummers in ruil voor donaties aan het Rode Kruis. Ook worden er spullen van bekende Nederlanders geveild. De eerste editie was in 2004 op de Neude in Utrecht.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden