Schuim

Opblaaskronen en selfiesticks: Koningsdag als bierreclame

Schuimverslaggever Hans van der Beek doet elke dag verslag van feesten, presentaties en andere belangrijke bijeenkomsten in Amsterdam. Vandaag: Orange Experience van Heineken en KLM.

Twee winnaars van de Orange Experience: Maya Brown en Ace Ikharo uit San Francisco. 'Awesome! Really awesome.' Beeld Schuim

Een dag eerder stuur ik nog een mailtje: 'Ehm..., Lisa? Die boot is overdekt, toch?'
Allemaal leuk en aardig, zo'n Orange Experience door de grachten, maar natte sneeuw op een kale kop is een experience die ik kan missen.

Ik krijg antwoord met een enthousiasme dat alleen nog bestaat in de betere pr-kringen. Nope, de boot is niet overdekt, maar er zijn poncho's en paraplu's en alles komt helemaal goed.
Dat moet ik nog zien.

Aan de andere kant: op die boot zitten vier jarige buitenlanders en hun partners, uit Rio, Londen, San Francisco en Peking, die nietsvermoedend zijn meegelokt naar Amsterdam om daar ondergedompeld te worden in Koningsdag. De vorige twee jaar leverde tot hun stomme verbazing fraaie commercials op (twaalf miljoen keer bekeken). Maar dit jaar? Met dit ongenadige pisweer?
Dat moet ik zien.

Hans van der Beek Beeld Linda Stulic

De buitenlandse gasten zijn laat. Op Soestdijk is een staatsieportret van hen gemaakt en daarna moesten ze koekhappen en zaklopen. Met een jetlag. Een korte hagelbui doet pijn aan mijn oren.

De regisseur geeft aanwijzingen. "Jullie zitten allemaal in een shoot, dus: kijk altijd vrolijk. Dit is de mooiste dag ever!"

De zon begint zowaar heerlijk te schijnen en daar zijn ze, de een met cowboyhoed, de ander met opblaaskroon. De acht toasten hun flesje Heineken, de Japanse steekt haar selfiestick erboven uit. Dit is van alle kanten een mooi plaatje.

De winnaars van de Orange Experience zijn allemaal bloedjemooi en dat is al net zo'n mazzeltje als die doorbrekende zon opeens.
We varen over de Prinsengracht. Er zijn rookkanonnen, een deejay, een confettikanon en heel veel handjes in de lucht. Schuim is decor in een commercial.

"Product omhoog!"

Dan is er een camera in de buurt en gaan de groene flesjes in de lucht.
Langs de gevels van vier panden hangen de metershoge staatsieportretten van de vier jarigen. Hun eerste reactie is vanaf maandag te zien op YouTube.

We moeten Happy Birthday zingen, maar op dat moment komt een boot van Jägermeister langszij. Ze spuiten de hele Heinekenboot vol met oranje rook, je ziet even geen hand voor ogen. Ondertussen delen ze shotjes uit.
Mooie actie van die piraten van Jägermeister.

Eenmaal op 't IJ vliegt nog een helikopter over, kosten noch moeite zijn gespaard. We meren af bij de A'dam Toren, waar dj Martin Garrix nog een mopje gaat draaien.

En dan: één stap aan wal en het weer slaat om naar guur en koud. Reclame mag je nooit geloven, maar ik was erbij.

Wat Orange Experience van Heineken en KLM
Waar grachten, Amsterdam
Wie Pascal Gilet, Frank Houben, Will Bucho-Sastre, Tomas Derville, Ana Carolina, Mia More, Martin Garrix
Wanneer woendag 27 april, 13.00 uur tot 16.00 uur

Drank en spijs ***
Sfeer ***
Hans was embedded in een Heineken-commercial

Raquel Casquilho (Rio), en Huang Huang en Zihou Ziao Rhan (vlnr) uit Peking, net als de selfiestick. Beeld Schuim
Marco van Houwelingen (Heineken) en Diana Keiman (KLM). Beeld Schuim
Frank Houben (KLM) bedacht de Orange Experience. 'Koningsdag is het mooiste visitekaartje van Nederland.' Naast hem dj Mia More. Beeld Schuim
De Heineken posse: Jacqueline van Faassen, Pascal Gilet (algemeen directeur), Lisa van der Heijden en Ana Henriques. Show that product! Beeld Schuim
Jorien Mol, Anne Sanders en Lizzy van Veen: ook jarig op Koningsdag, en van harte! Beeld Schuim
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden