Op vakantie of een nieuwe tv: vakantiegeld maakt gelukkig

Ook voor het consumentenvertrouwen komt ons vakantiegeld deze maand als geroepen. Maar we geven het niet meteen massaal uit.

Beeld anp

Een beter bewijs dat we ons chagrijn over de economie laten varen, is er niet. Zodra het vakantiegeld binnenkomt, kunnen we onze portemonnee laten spreken. De hand die we de afgelopen crisisjaren angstvallig op de knip hielden, weet wel raad met dat extraatje van acht procent op het brutoloon dat zo'n driekwart van de beroepsbevolking deze maand krijgt. Die laat het geld nu rollen, zou je denken. Maar zo werkt het niet. Of beter gezegd: nog niet dan wel met mate.

Na zes crisisjaren is de Amsterdamse consument duidelijk optimistischer gestemd, blijkt uit onderzoek van gemeentelijke onderzoeksbureau O+S onder 566 Amsterdammers. Het aantal positivo's overtreft inmiddels het aantal pessimisten, maar de koopbereidheid blijft achter. En het vakantiegeld wordt eigenlijk niet anders besteed dan vorig jaar.

Computer of bankstel
Eén op de drie Amsterdammers weet al dat het vakantiegeld echt zal opgaan aan de vakantie. Gezien de aanzienlijke groep geënquêteerden die dat nog niet weet, veronderstelt O+S dat er weinig verschil is in de manier waarop het vakantiegeld vorig jaar werd besteed - toen de schrik van de crisis er nog goed in zat. Terugblikkend zegt veertig procent van de ondervraagden vorig jaar van het geld op vakantie te zijn geweest.

Een kleiner deel, vijf procent van de Amsterdammers, weet nu al dat van het geld een grote aankoop zal worden gedaan, zoals een nieuwe tv, een computer of een bankstel. Er zijn er genoeg, vooral mensen die minder te besteden hebben, die het gebruiken om schulden af te lossen. Een minderheid, achttien procent, verwacht met het geld te zullen sparen.

Spaarbankboekjes
Dat is elk jaar hoe dan ook de bestemming van een groot deel van het vakantiegeld. De door De Nederlandsche Bank bijgehouden totalen van alle Nederlandse spaarbankboekjes vertonen elk jaar na mei een sprongetje van zo'n drie miljard. Met lokkertjes als een tijdschriftenbon doen de banken juist deze maand weer hun uiterste best hun rekeninghouders ertoe te verleiden hun spaarbankboekjes te spekken. Geleidelijk neemt het deel dat aan vakantie wordt besteed, echter weer toe, blijkt uit het jaarlijkse vakantiegeldonderzoek van ING.

Daarin zegt 42 procent van de Nederlanders het vakantiegeld dit jaar uit te geven aan de vakantie. Vorig jaar was dat nog 36 procent. Intussen gebruikt 22 procent het voor andere grote uitgaven, waarmee in totaal 64 procent besluit het vakantiegeld uit te geven, en dat is vier procent meer dan vorig jaar. De onderzoekers van ING zien dat ook als een blijk van vertrouwen van de consument, die kennelijk geen noodzaak meer voelt om het geld als buffer te hebben voor barre tijden.

Opsparen
Dat blijkt ook uit een onderzoek van Q&A Research & Consultancy: het aantal mensen dat het vakantiegeld opspaart, zal dit jaar licht dalen. De autobranche en de detailhandel zullen hierbij garen spinnen, is de verwachting. Vergeleken met vorig jaar zeggen meer ondervraagden dat zij het vakantiegeld zullen uitgeven. 'Het lijken misschien kleine stijgingen, maar in absolute bedragen zit je al gauw op enkele honderden miljoenen euro's,' schrijft Q&A.

Diverse branches herkennen dat. Zo worden er naar verwachting meer televisies verkocht, al komt dat volgens fabrikant TP Vision - dat onder Philipsvlag televisies maakt - mede door het WK voetbal. 'De consument bleef lange tijd erg voorzichtig, maar de laatste weken zien wij een duidelijke toename in de consumentenverkopen,' zegt directeur Bas van Bergen.

Vakanties rotsvast
De woonbranche kijkt uit naar de lange vrije weekeinden rond Hemelvaart en Pinksteren, die dit jaar voor het vakantiegeld gunstig vallen. Brancheorganisatie Inretail heeft goede hoop dat de consument uitgestelde aankopen als meubels en keukens nu zal doen.

Over het geld dat dit jaar wordt uitgegeven aan vakanties, zijn reisorganisatie TUI en brancheorganisatie ANVR optimistisch. TUI, dat onder andere de merken Arke, Holland International en Kras voert, ziet dit jaar 'een duidelijke plus'. Volgens ANVR blijft het aantal boekingen nog wel achter bij dezelfde periode vorig jaar, maar dat komt ook doordat mensen steeds korter voor vertrek boeken. 'We staan er prima voor.'

Vakanties blijven, alle voorspellingen ten spijt, een rotsvast onderdeel van ons bestedingspatroon. Crisis of niet, uit CBS-cijfers blijkt dat de uitgaven aan vakantie met zestien miljard tamelijk stabiel zijn.

Niet meer dan signaal
Het plaatst de enquêtes naar de besteding van het vakantiegeld in perspectief. Het consumentenvertrouwen van de Amsterdammer mag er dan weer zijn, de koopbereidheid is er volgens hetzelfde onderzoek van O+S nog niet. Nog altijd overtreft het aantal Amsterdammers dat de hand op de knip houdt het aantal dat het geld weer zonder aarzelen uitgeeft met negen procent.

En dat de economie veel opschiet met ons vakantiegeld is ook al niet het geval. De ING-onderzoekers rekenden uit: zelfs al stijgt het aantal mensen dat het vakantiegeld spendeert met vier procent, dan geeft dat een extra impuls van 800 miljoen euro. Dat klinkt indrukwekkend, maar dat is ongeveer wat we in Nederland allemaal samen per dag uitgeven.

En belangrijker nog: een deel van het vakantiegeld zal in het buitenland worden uitgegeven. Dus veel meer dan een signaal, een blijk van vertrouwen, geeft het vakantiegeld ook niet.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden