Han Lips

Op tv geldt een andere ethiek

Doordeweeks schrijft columnist Han Lips hier over wat hem is opgevallen op televisie. Vandaag: experimenten zoals in Dat Wordt Oorlog! zijn taboe in de wetenschap. Op tv niet.

Dat Wordt OorlogBeeld NPO 3

De laatste opnamedag van tv-experiment Dat Wordt Oorlog! werd geskipt, om complete escalatie te voorkomen. Het was een aardige trigger voor het programma dat moet laten zien hoe makkelijk het is om haat tussen verschillende groepen te zaaien. Lips leest er dagelijks over op de binnen- en ­buitenlandpagina's van de krant.

De methode is inmiddels wat voorspelbaar: huur een voormalige kazerne, stop er een paar dagen een handvol jongeren in en gebruik ze als speelballen. Alles onder supervisie van een bekwame psycholoog, type Bas Haring.

Pas na goed kijken zag Lips dat de psycholoog van dienst niet echt Bas Haring was; tot die tijd leefde hij in de veronderstelling dat hij naar een herhaling zat te kijken van Dictator, dat BNN vorig jaar uitzond.

Daarin werd de kandidaten langzaam de identiteit en naam afgenomen ten behoeve van het grote geheel - iets wat onder de noemer The Third Wave in 1967 al eens was uitgevoerd op een Amerikaanse hogeschool.

Daar had Lips zich mee vermaakt, maar nog zo'n vrijwel identieke reeks? Blijkbaar lag er nog een stapeltje geschiedenisboeken op de BNN-redactie, want ook Dat Wordt Oorlog! is gebaseerd op een eerder uitgevoerd Amerikaans experiment: het Robbers Cave Experiment.

Voor tv-programma's gelden andere ­regels dan voor de wetenschap, schreef een master­student gezondheids­wetenschappen in een ingezonden brief aan de Volkskrant.

In de wetenschap zijn dergelijke experimenten om ethische redenen uit den boze: het brengt de deelnemers mogelijk psychische en lichamelijke schade toe. Maar in hoeverre is een tv-programma niet óók wetenschap?

Dat is iets om over na te denken voor de makers, die dan meteen wat mogen doen aan de montage van Dat Wordt Oorlog! De laatste opnamedag mag dan geskipt zijn, er moet toch genoeg materiaal zijn om een eerste aflevering verrassender te maken.

Reageren? hanlips@parool.nl

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden