PlusReportage

Op Schiphol zit in heel vertrekhal 3 één passagier

Grote delen van Schiphol zijn leeg, de landingsbaan is een parkeerplaats geworden. Wat nog wel doordraait? Vrachtverkeer. ‘Mondkapjes handelen we nu extra snel af.’

Het aantal passagiersvluchten is met 90 procent gedaald, waardoor Schiphol nagenoeg verlaten is.Beeld ANP

Die grote schermen met aankomende en vertrekkende vluchten? Twee rijen met vluchtnummers, dan heb je het wel gehad nu. Achter veruit de meeste staat: ‘Geannuleerd’. De paar mensen die op iemand wachten, doen dat in de gangen bij ‘Kort parkeren’. Met een ‘Welkom thuis’-ballon, dat wel.

Het altijd drukke Schiphol biedt nu een surrealistische indruk. “Het lijkt continu drie uur ’s nachts. Zo rustig,” zegt een schoonmaakster.

Hét voorbeeld van Nederlandse bedrijvigheid is grotendeels tot stilstand gekomen door corona en de grenzen die zijn gesloten. Rijen en rijen KLM-vliegtuigen, allemaal stil aan de gate. Vliegtuigen die daar niet meer passen, staan geparkeerd op de Aalsmeerbaan. Het aantal passagiersvluchten is met 90 procent gedaald. De luchthaven rekent op een verlies van 400 miljoen euro dit jaar.

Eén kassa van Burger King

Wat nog aankomt en vertrekt zijn veelal repatriëringsvluchten. “Het hele vliegtuig zat vol met mensen die naar huis wilden,” zegt Ashley van der Vegt uit Nijeveen, net aangekomen uit Lima, Peru. Ze was bij haar vriend maar besloot terug te komen, nu het nog kon. Wel vreemd: “In Peru moest iedereen een mondmasker dragen. Kom je hier op Schiphol, draagt bijna niemand er één.”

De restaurants en de winkels zijn dicht. Wat rest, is een kiosk en één kassa van de Burger King. In heel vertrekhal 3 zit één passagier: een Mexicaanse man die in Duitsland aan het werk was. “Ik zou eind april pas teruggaan, maar die vlucht is geannuleerd.

Vrachttoestellen

Deze vlucht, vanaf Amsterdam, was de enige die ik nog kon vinden die wel ging.” Die vlucht, van KLM, gaat pas over vijf uur. De man zit alvast te wachten, iets anders is er toch niet te doen.

Aan de ‘achterkant’ van Schiphol, het vrachtdeel, is het een heel ander verhaal. Daar is het juist drukker geworden. De passagiersvluchten mogen dan zijn weggevallen, de behoefte aan vracht groeit wereldwijd juist. Het aantal vrachttoestellen dat landt, is gestegen van 260 naar 360 per week. De grootste stijger? De ladingen met ‘persoonlijke beschermingsmiddelen’.

Eigenlijk per boot

“Kijk naar dat toestel: Cathay Pacific, net geland uit Hongkong, met mondkapjes,” zegt John Bubberman, procescoördinator bij de Douane Schiphol, afdeling Cargo. Die mondkapjes en andere beschermingsmiddelen komen anders eigenlijk nooit op Schiphol. Ze worden vanuit China per boot naar Europa gevaren, maar die tijd is er nu niet: de ziekenhuizen en andere zorginstellingen schreeuwen om nieuwe maskers om zo zichzelf en anderen tegen een corona­besmetting te beschermen.

“Daarom proberen we medische hulpmiddelen nu ook extra snel af te handelen,” zegt Alexandra van Huffelen, staatssecretaris voor de douane. Zij bracht gisteren een werkbezoek aan Schiphol. De douane kijkt of de juiste codes zijn ingevuld op de vrachtformulieren: sommige medische goederen zijn nu vrijgesteld van douanerechten. Er is vooralsnog geen misbruik van gemaakt.

Vliegen met gezondheidsverklaring

Reizigers die naar gebieden willen reizen die zwaar getroffen zijn door het coronavirus, hebben vanaf volgende week bij terugkeer een gezondheidsverklaring nodig. Ook wordt Nederlanders die terugkeren uit deze hoogrisicogebieden dringend geadviseerd om twee weken in thuisquarantaine te gaan.

Het kabinet besloot dit gisteravond. Door de gezondheidsverklaring wordt het vanaf 17 april weer mogelijk om binnen Europa te vliegen, ook naar gebieden waarvoor nu nog een vliegverbod geldt, bijvoorbeeld Italië en Spanje.

Geen gedwongen quarantaine

Er is nog geen einddatum ingesteld voor de maatregelen die gisteren werden aangekondigd. Inreisverboden voor hoogrisicogebieden buiten Europa blijven nog tot zeker 15 mei gelden.

Het kabinet kan niemand dwingen om in thuisquarantaine te gaan, zei minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) na afloop van het kabinetsberaad. De vraag om twee weken thuis te blijven na terugkeer in Nederland gold vooralsnog alleen voor reizigers uit Amerika. Het invullen van een gezondheidsverklaring was tot nu toe alleen verplicht voor reizigers uit New York.

De gezondheidsverklaring kunnen reizigers verkrijgen door een vragenlijst in te vullen. Ook krijgen passagiers in het vliegtuig te horen welke beperkingen in Nederland gelden. De lijst met hoogrisico­gebieden is te vinden op de website van het Europese luchtvaartagentschap Easa.

Vliegverbod

Half maart stelde het kabinet het vliegverbod in voor de landen die het zwaarst waren getroffen door het virus: Italië, Spanje en Oostenrijk. Dat zou vandaag aflopen, maar wordt met een week verlengd. Nederland liet ook al geen passagiersvliegtuigen meer toe uit China, Zuid-Korea en Iran. Voor Caraïbisch Nederland gold een nog langere lijst van landen waaruit de eilanden geen passagiers toelieten.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden