Op nieuw Muntplein hebben voetgangers en fietsers de hoofdrol

De rode loper die de gemeente door de binnenstad uitrolt, heeft het Muntplein bereikt. Voetgangers en fietsers krijgen er de hoofdrol.

Een artist impression van het nieuwe Muntplein.

Een zee van rode klinkers komt op de plaats van wat nu nog een druk verkeersplein is, met als stralend middelpunt de Munttoren. Op een smalle strook asfalt is plaats voor trams, bussen en auto's, daaromheen hebben voetgangers en fietsers de ruimte.

In dezelfde stijl is in 2015 al het vernieuwde Damrak opgeleverd. De veranderingen zijn onderdeel van het project Rode Loper, dat ziet op de herinrichting van de openbare ruimte in Centrum en Zuid. Vanaf de Ferdinand Bolstraat tot aan de Prins Hendrikkade moet zich uiteindelijk een rode loper uitstrekken.

De grondige facelift op het Muntplein hangt samen met andere ingrijpende verkeersmaatregelen rondom het Muntplein. Zo werd de kop van de Vijzelstraat al in november van auto's vrijgemaakt.

Noord/Zuidlijn
Een woordvoerder van wethouder Pieter Litjens: "De verkeersmaatregelen rondom het Muntplein zijn gebaseerd op de Uitvoeringsagenda Mobiliteit, waarin de keuze is gemaakt voor voetgangers en fietsers. De manier waarop het Muntplein wordt ingericht hangt daarmee samen."

(tekst loopt door onder foto)

Een artist impression van het nieuwe Muntplein

De herinrichting is ook van belang met het oog op de Noord/Zuidlijn die onder het gebied doorloopt. Marian Breeman, manager omgeving van de Gemeente Amsterdam: "De uitgangen van de metrolijn bevinden zich in de buurt van het Rokin en de Vijzelgracht. Er moet genoeg ruimte zijn voor de stroom voetgangers die dit met zich meebrengt."

Langs de Amstelzijde van het Muntplein kunnen auto's na de herinrichting nog wel vrij doorrijden. Ook de parkeergarage op het Singel blijft voor auto's die vanaf het Koningsplein komen bereikbaar.

Tien fases
De herinrichting van het plein verloopt in tien fases. Breeman: "Steeds zal een deel onder handen worden genomen, zodat de andere delen gewoon begaanbaar zijn. Winkeliers kunnen hun winkels tijdens de gebruikelijke tijden gewoon bevoorraden en het verkeer wordt langs de werkvakken geleid. Werkzaamheden aan de trambaan zijn vaak 's nachts. Hooguit moet de tram soms even wachten."

Het project Rode Loper zal in totaal rond de 100 miljoen euro kosten, inclusief de nieuwe fietsenstalling op het beursplein. Omgevingsmanager Breeman: "Je ziet dat het verkeer met alle drukte op het plein nu nog niet snapt hoe het moet. Met de Rode Loper zal daar geen onduidelijkheid meer over bestaan."

Het Muntplein is deze zomer klaar.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden