Plus

Op de set bij Jezus van de Javastraat

Hoe een afstudeerproject vleugels lijkt te krijgen: een producent ruikt succes en financiert de verfilming van het script. De camera's draaien in de Indische Buurt voor het verhaal over azijnzeiker Theofiel Loman.

De set van Jezus van de Javastraat. Aan tafel van links naar rechts: Anita Scholten als gescheiden moeder, Jaira Pareira als zwerfster/ messias, Khadija Massaoudi als gespreksleider, Ditmar Marlin als imam en Stijn Westenend als dominee. Helemaal links Oleg Kovalev als camjo van een lokale tv-zender. Naast hem staat geluidsman Marcel de Hoogd. Op de rug: regisseur Bram van Splunteren in overleg met opnameleider Eddy Stuy. Beeld Bob Bronshoff

"Mogen we het even hebben over wat er op dit moment aan de hand is hier op aarde?! Dat journalisten zoals ik niet meer veilig over straat kunnen, omdat uw geloof de heilige oorlog predikt tegen ongelovigen zoals ondergetekende. Weg met de geitenneukers!"

In het vrijwel lege kerkgebouw discussiëren een imam en een dominee van de Zevendedagsadventisten over de mogelijke terugkeer op aarde van de messias. De tikje slonzige intellectueel Theofiel Loman kan er niet langer naar luisteren.

Woest schreeuwt hij het uit, tot leedwezen van zijn tienerdochter Zowie. "Pap, ik ga naar huis," bijt ze hem toe. "Bedankt voor het verpesten van mijn leven." Een cameraman van Amsterdam TV filmt het tafereel voor een reportage over de bijeenkomst.

Jezus
Achterin de Elthetokerk in de Javastraat staat regisseur Bram van Splunteren - spijkerbroek, spijkerjasje, koptelefoon op zijn hoofd - naar een monitor te staren. "Heel goed," zegt hij nadat de opnameleider 'cut' heeft geroepen. Dan loopt hij naar Ditmar Marlin, die de imam speelt. "Ik heb volgens mij iets gemist over Jezus," zegt hij. "Dat moslims niet geloven dat Jezus is gekruisigd, heb ik niet gehoord, toch?"

Van Splunteren schreef zelf het scenario van Jezus van de Javastraat. Daarin draait het om Theofiel Loman, een Amsterdamse columnist die lelijke stukjes schrijft over de islam. Hij haalt zich de woede op de hals van twee linkse activisten, die hem mails sturen met dreigende teksten als 'je solliciteert naar een standbeeld'. Zijn dochter smeekt hem te stoppen met zijn haatzaaiende epistels, omdat haar beste vriendin moslima is en omdat ze vreest voor het leven van haar vader.

Microkosmos
"In de film fungeert de Indische Buurt als een microkosmos van het leven op aarde anno nu. Een leven vol kleine en grote conflicten over privékwesties, maar ook over ideologieën en religies," vertelt Van Splunteren.

"Het is een tragikomische mozaïekvertelling over geloof. Waarom hebben wij eigenlijk geloof nodig, terwijl het ons voortdurend in conflict brengt met anderen? In het verhaal zien we verschillende geloven. Niet alleen het geloof van een vrouw in een nieuwe messias, maar ook het geloof van linkse activisten in het socialisme, en Theofiels geloof in het belang van de absolute vrijheid van meningsuiting, dus ook de vrijheid om anderen te kwetsen en beledigen."

Azijnzeiker

Theofiel Loman wordt gespeeld door Hugo Metsers jr. "Het was de bedoeling dat Jack Wouterse hem zou spelen," zegt Metsers tussen twee takes. "Toen leek Theofiel nog wat meer op Theodor Holman. Ik heb ook goed naar hem gekeken hoor, maar ook naar Hugo Brandt Corstius. Mijn Theofiel is wat minder lacherig dan Theodor, hij is een échte azijnzeiker."

Jezus van de Javastraat begon als afstudeerproject op Metsers' Film Actors Academy, een vierjarige opleiding tot professioneel film- en televisieacteur. De zeven leerlingen van lichting 2013-2014 zijn allemaal te zien in de film, naast een aantal professionele acteurs. Het project werd opgemerkt door Rubinstein Pictures, een joint venture van Grid en de Amsterdamse uitgeverij Rubinstein. "Rubinstein Pictures is heel enthousiast over het script," aldus Van Splunteren. "

Low Budget
Omdat het actueel, modern en edgy is, denken ze dat het potentieel heeft voor een echt arthousesucces. Daarom hebben ze het budget verruimd van no budget naar low budget. Als het kan willen we ook remakes maken in andere Europese landen. Maar eerst moeten we op zoek naar een Nederlandse distributeur; als alles volgens planning verloopt, is de film eind juni klaar."

"We gaan deze massascène nog een keer doen," zegt de opnameleider. Van Splunteren posteert zich weer achter de monitor. Metsers gaat in het publiek zitten, zijn filmdochter July Janssen neemt achter hem plaats. Een paar minuten later steekt Van Splunteren tevreden zijn duim omhoog. "Hartstikke mooi. We gaan door met de volgende scène."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden