'Op de fiets heb je tegenwoordig Mad Maxskills nodig'

Regisseur Wilko Bello (49) reed voor de documentaire Trappen een jaar lang op zijn fiets door de stad. 'Het aantal fietsers groeit explosief, maar de beschikbare ruimte groeit niet mee.'

Regisseur Wilko Bello reed een jaar lang met een camera op zijn fiets door de stad Beeld KRO-NCRV

Het is een chaos op de Amsterdamse fietspaden. Propvol is het er. Botsingen, meestal met relatief onschuldige afloop, zijn aan de orde van de dag. Auto's staan in de weg, voetgangers doen onhandig en scooters zijn helemaal ondingen die zo snel mogelijk naar de rijweg moeten worden verbannen.

Dat lijkt het beeld in de documentaire Trappen, die dinsdagavond om 22.55 uur wordt uitgezonden bij KRO-NCRV. Regisseur Wilko Bello (49) reed een jaar lang met een soms op kruishoogte gemonteerde camera op zijn fiets door de stad.

"Aan de ene kant wil ik laten zien hoe hectisch het eraan kan toegaan, maar tegelijk is het ook de bedoeling dat de kijker een beeldkrijgt hoe mooi, kunstzinnig bijna, fietsen door de drukke stad tegelijkertijd is."

Diepgevoelde verontwaardiging
De film is vooral gemaakt vanuit een diepgevoelde verontwaardiging. Want het gaat niet goed. "Er veranderen wel dingen, zeker, maar het gaat allemaal zó langzaam."

"Neem de Kinkerstraat, waar een van de gevaarlijkste fietspaden van de stad ligt, opgesloten tussen een onoverzichtelijke en overkapte winkelpromenade en een ondoordringbare rij geparkeerde auto's. Ongelofelijk dat daar de parkeerplaatsen niet worden geschrapt om ruimte te creëren op deze drukke doorgaande fiets­route."

Bello ziet de sfeer in het Amsterdamse verkeer verharden, zegt hij. "Het aantal fietsers groeit explosief, maar de beschikbare ruimte groeit niet mee. Dat levert steeds meer ergernis op."

Mad Maxskills
"Als de stad het fietsen wil stimuleren, moet ze ook zorgen dat zij meer ruimte biedt. Op de fiets in de spits heb je tegenwoordig Mad Maxskills nodig om op je bestemming te komen."

Trappen is niet de documentaire die alle andere documentaires over fietsen in Amsterdam overbodig zal maken. Wel zou het zomaar een discussiestuk kunnen worden.

Want het mag Bello's bedoeling zijn de fietser neer te zetten als slachtoffer van de drukte op inderdaad veel te smalle Amsterdamse fietspaden, tegelijkertijd geven de ongedurige en soms ronduit schofterige, fietsende stadgenoten alle aanleiding om de schuld voor de wantoestanden in elk geval deels bij de fietsers zelf te leggen.

Lees ook: Meer fietsers in Amsterdam, ten koste van ov en auto

Tip Het Parool

Heb je een nieuwstip of nieuwsfoto? Voeg ons toe op Whatsapp. Liever mailen of anoniem tippen? Bekijk hier hoe dat kan.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden