Plus

Op de beursvloer: Amsterdamse designers in Milaan

Bijna een derde van de Nederlandse designers die deze week op de Salone del Mobile in Milaan staan, heeft een atelier in Amsterdam. 'Geen doel hebben is onbespreekbaar. De ontwerpers moeten deze kans gebruiken om verder te komen.'

Koperen fiets van Bart van HeeschBeeld -

Meer dan honderd Nederlandse ontwerpers onder één dak in een palazzo in Milaan: tijdens Masterly krijgen alle hoge kunstpiefen van over de hele wereld voor eens en voor altijd te zien wat ons designland te bieden heeft. De expositie maakt namelijk onderdeel uit van de Salone del Mobile, de grootste beurs ter wereld voor interieur- ontwerp. Ook de Amsterdammers zijn ruimschoots vertegenwoordigd op Masterly; bijna een derde van de ontwerpers heeft een atelier in Amsterdam.

Het is tijd dat Dutch design internationaal een statement maakt, vindt de initiatiefnemer en curator van Masterly, Nicole Uniquole (47). Zij organiseert al zeven jaar een soortgelijke expositie Meesterlijk, die de afgelopen vier jaar in de Westergasfabriek te zien was. De Salone del Mobile in Milaan was de uitgelezen kans om de expositie naar een hoger niveau te tillen.

"Tijdens de Salone is de absolute top van kunstkenners aanwezig," zegt Uniquole. "Ik wilde hen eens laten zien wat Dutch design is, maar versnipperd over heel Milaan tussen duizenden andere internationale ontwerpers hebben we geen impact."

Dus huurde zij een palazzo in het hart van Milaan, op loopafstand van de grootste kathedraal van Italië, de Duomo di Milano, en drie metrostations. "Locatie is key. Mensen krijgen veel te zien en nemen vaak geen tijd voor je expo als je in een verdomhoekje gaat zitten. Nu hebben ze geen excuus meer om niet langs te komen." Er hangt wel een prijskaartje aan, want je moet het pand voor zes dagen huren. "Je kunt er een huis van kopen. Maar het is zo'n prachtige locatie, ik heb het gelijk in optie gezet voor de komende vijf jaar."

Het historische pand past bij wat Uniquole met haar tentoonstelling wil uitdragen. "Ik hou ervan om het historische en het hedendaagse te combineren. Zo worden mensen die alleen van historische kunst houden en mensen die alleen van moderne kunst houden, gedwongen om over de schutting te kijken. De locatie versterkt die combinatie."

Het negentiende-eeuwse voormalige paleis bestaat uit kamers vol gouden ornamenten en fluwelen wandbespanning, maar ook uit gerenoveerde kamers met strak witte muren. In die modernere kamers zijn eveneens historische aspecten te vinden, waaronder pilaren en de originele ingelegde houten vloer.

Pubermeisjes
Kunstenaar Rachel Dubbe (42) is net als Uniquole dol op het contrast tussen vroeger en nu. Zij mag drie portretten van kwetsbare doch krachtige pubermeisjes tentoonstellen op Masterly. "Door de manier waarop de meisjes vastgelegd zijn en doordat ze een antiek item uit verloren tijden dragen, lijken de portretten 'oude meesters'. Maar de brutaliteit in hun ogen laat doorschemeren dat het meisjes van nu zijn."

De foto's lijken bijna schilderijen door de printtechniek die Dubbe gebruikt. "Je kunt het geen fotografie meer noemen, het is fine art. Hiermee sla ik een weg in van onconventionele fotografie." Volgens Dubbe was het zoeken van modellen het moeilijkst. "Als ze voor je lens staan, zie je pas of het gaat werken." Ze vindt haar modellen via Facebook of gewoon op straat. "Als ik een geschikt meisje voorbij zie fietsen, trap ik gelijk op mijn rem. Ik zoek een rauwe vorm van schoonheid; het meisje moet er 'echt' uitzien."

Een bank van Michael SchonerBeeld -
De Pikaplant, een plant die zonder water kanBeeld -

Ambachtelijk

De diverse mix van design maakt Masterly krachtig, zegt Uniquole. Zo staan er ook modeontwerpers als Iris van Herpen, die onder anderen Lady Gaga tot haar klantenkring mag rekenen. "Toch hebben alle designers iets gemeen: ze herwaarderen ambachtelijke technieken en willen af van massaproductie."

De stoel van Jonghlabel is daar een goed voorbeeld van. "Er zijn nog maar tien professionele stoelmatters in Nederland," zegt ontwerper Anne de Jongh (31), die een atelier in Amsterdam heeft. Voor de stoel Matmatic weefde ze een modern patroon met behulp van de ambachtelijke techniek. "Ik vind het zonde als die kennis en kunde verdwijnen, dus probeer ik het ambacht te innoveren."

Uniquole vindt het belangrijk dat er een tastbaar eindproduct wordt neergezet. "Nederlanders zijn heel goed in conceptdesign, waarbij de vorm bijna ondergeschikt is aan het idee. Ik merk dat dit verschuift; steeds meer ontwerpers zien ook toe op een esthetische uitwerking."

Als voorbeeld noemt Uniquole Pikaplant, een plant die overleeft zonder water. Of het Amsterdamse merk Vinoos by Ams, met winegums die écht smaken naar Chardonnay of Merlot. En Bart van Heesch' koperen fiets, die niet verweert, maar uiteindelijk groen wordt. Productdesigner Thomas Eurlings heeft ook verder gedacht dan het gebruikelijke: als er licht op zijn spiegel valt, ontstaat er een patroon op de muur. "Het zijn niet alleen sterke concepten, ze worden ook stijlvol gepresenteerd."

Fotoserie 'Aml...'Beeld Rachel Dubbe

15.000 tulpen

Uit de negenhonderd aanmeldingen heeft Uniquole honderdvijfentwintig ontwerpers uitgekozen voor Masterly. Als voorwaarde moesten ze een goed product leveren én ambitie tonen. Zo wil Dubbe haar serie graag in een galerie in het buitenland exposeren en wil De Jongh een investeerder zoeken om haar stoelen te kunnen verkopen. "Geen doel hebben, is onbespreekbaar. De ontwerpers moeten Masterly gebruiken om verder te komen."

Uniquole helpt hen daarbij door bijvoorbeeld galeriehouders en museumdirecteuren uit te nodigen via de Italiaanse Kamer van Koophandel. Zij worden dan gekoppeld aan een ontwerper en kunnen een speciale kamer gebruiken om zaken te bespreken.

En als het Dutch design nog steeds geen indruk maakt op de Italianen, dan doet onze nationale bloem dat wel. De vijftienduizend tulpen die het gebouw tijdens Masterly sieren, worden op zondag, de laatste dag van de Salone, uitgedeeld over heel Milaan.

Een stoel van JonghlabelBeeld -
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden