Oostelijk Havengebied niet blij met komst boten

Plannen van rondvaartbedrijf Amsterdam Boats aanlegplaatsen te maken in het Oostelijk Havengebied zorgen voor een storm van protest. Morgen laten tegenstanders zich horen in de bestuurscommissie.

De locaties van de aanlegplekken en de jachthaven in het Oostelijk Havengebied. Beeld Het Parool/CvW

Erik Zijlstra en Anja Fonck wonen op veertienhoog in De Watertoren, een ranke witte woontoren in het Oostelijk Havengebied. Het uitzicht over Borneo-eiland, de insteekhaven en een monumentale rij oude pakhuizen is adembenemend.

Maar het open water wordt verrommeld, zegt Zijlstra. 'Kijk maar, ze zijn daar bij de Harbour Club bezig met de aanleg van een jachthaven.'

Klankkast
Daarbij komt het plan van rondvaartbedrijf Amsterdam Boats om direct onder hun toren, in een klein bassin, zeventig aanlegplekken voor grote sloepen en passagiersschepen te maken. 'Als het doorgaat, komen er veel meer steigers, waardoor de boten vlak langs de huizen moeten varen omdat ze er anders niet langs kunnen. Meer aanlegplaatsen betekent ook meer drukte en geluid. En dat in deze klankkast,' zegt Meta de Vries, die nog dichter bij de beoogde steigers woont. 'Door het water en de gebouwen eromheen, hoor je alles wat beneden wordt gezegd.'

Ook een doorn in het oog is het idee een deel van de haven met een ophaalbruggetje af te sluiten, een bruggetje dat in de buurt al badinerend het Eftelingbruggetje wordt genoemd.

De plannen leidden tot een storm van protest. Stadsdeel Oost kreeg 250 bezwaren en protesten te verwerken, waarna stadsdeelbestuurder Thijs Reuten vergeefs probeerde de partijen bij elkaar te krijgen.

Jaap Schippers van Amsterdam Boats betoogt dat de haven - met duurzame schone energie voor elektrische boten - niet alleen een voorbeeld voor de stad kan zijn, maar ook een impuls voor de buurt. Volgens hem gaat het ook niet om een opstapplaats. 'De gasten worden elders in de stad opgehaald.'

De meeste buurtbewoners vrezen dat straks toch veel toeristen naar hun rustige buurtje komen en de lokale kanovereniging raakt haar veilige oefenplek voor kinderen kwijt.

150.000 euro
Vorig jaar zomer werd bij toeval bekend dat Amsterdam Boats een vergunning had aangevraagd. De Vries: 'Niemand wist ervan, omwonenden waren helemaal niet geïnformeerd.' De verbazing steeg toen bleek dat de provincie Noord-Holland ruim anderhalve ton subsidie had toegezegd voor een 'duurzame passantenhaven'.

Amsterdam Boats heeft een aangepast plan ingediend. Schippers claimt dat de geluidsoverlast binnen de normen blijft en laat weten dat een havenmeester toezicht houdt.

De Vries is niet gerustgesteld: 'Wat Amsterdam Boats wil, past nog steeds niet in het bestemmingsplan en op een paar mensen na is de hele buurt tegen. Het gaat om zeventig aanlegplaatsen op een klein stukje water. Veel te veel voor deze buurt.'

Reuten: 'Een aantal jaren geleden heeft stadsdeel Oost dit gebied als 'initiatiefplek' aangewezen, een gebied waar meer gebruik gemaakt zou kunnen worden van het water. Met de kennis van nu kun je je afvragen of dit de aangewezen locatie is voor een plan van deze schaal.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden