Oost laks met klachten burgers

AMSTERDAM - Stadsdeel Oost-Watergraafsmeer is laks in het afhandelen van klachten van burgers, oordeelt de gemeentelijke ombudsman in een rapport.

Het rapport bevat ook voorbeelden. Een bewoner klaagde in het najaar van 2007 en in februari van dit jaar over mogelijke illegale houtkap bij snoeiwerkzaamheden. Hoewel de man diverse malen via mail, post en telefoon had geklaagd, vond zijn klacht pas na tussenkomst van de ombudsman gehoor. In zijn rapport stelt de ombudsman dat het stadsdeel 'onbehoorlijk' heeft gehandeld en in strijd met de algemene wet bestuursrecht.

Meer in het algemeen constateert de ombudsman dat klachten in Oost-Watergraafsmeer te laat, niet naar behoren of helemaal niet worden behandeld. Het stadsdeel erkent de fouten en heeft zich hiervoor geëxcuseerd, onder andere door te verwijzen naar een overvolle agenda.

Dat was niet genoeg, volgens ombudsman Ulco van der Pol: ''Dit gaat niet over een concrete situatie, maar over de behandeling van een klacht. Klagen over klachten als het ware. Dat is triester want zo draaien we in cirkels rond.''

Het stadsdeel heeft inmiddels erkend dat de klachtbehandeling zwaar onder de maat is.

Van de Pol signaleert inmiddels verbeteringen. Er is meer aandacht voor klachtprocedures, zoals blijkt uit de deze zomer aangenomen richtlijn klachtbehandeling.

Het komende halfjaar moet volgens Van der Pol blijken of de maatregelen echt in voldoende mate effect hebben. (HET PAROOL)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden