Interview

Oorlog en ebola laten Heineken vooralsnog onberoerd

Door mooi weer en een goed WK heeft Heineken het afgelopen jaar meer bier verkocht. Rusland en Nigeria baren de biergigant zorgen, maar Heineken staat er in die crisislanden een stuk beter voor dan veel concurrenten.

Heineken heeft in het eerste halfjaar meer bier gebrouwen, maar daaraan minder winst over gehouden. Beeld ANP
Heineken heeft in het eerste halfjaar meer bier gebrouwen, maar daaraan minder winst over gehouden.Beeld ANP

Waar het Deense Carlsberg vanochtend de alarmbel luidde vanwege de situatie in Rusland - waar het de grootste Westerse bierbrouwer is - ziet Heineken vooralsnog geen grote gevolgen vanwege de Oekraïnecrisis voor de eigen activiteiten. Heineken pakte het afgelopen jaar juist marktaandeelin Rusland.

Het concern heeft acht eigen brouwerijen in het land. 'Wij worden dus niet direct getroffen door de handelsboycot die is afgekondigd,' zegt financieel topman René Hooft Graafland vandaag in Het Parool. 'Maar natuurlijk is de escalatie van het conflict een reden tot zorg.' Vooral als Europa de handelsmaatregelen tegen Rusland aanscherpt als tegenmaatregel tegen het importverbod van landbouwproducten.

Heineken heeft zich al langer gewapend tegen Russische tegenvallers. In tegenstelling tot rivalen Carlsberg en SAB Miller is Heineken er de afgelopen jaren bewust niet op overnamejacht geweest. Daardoor is het bedrijf ook minder geraakt door de forse accijnsverhogingen die de Russische regering de afgelopen jaren heeft doorgevoerd. 'Hoewel onze activiteiten in Rusland omvangrijk zijn, is het voor ons een relatief kleine markt, ook wat betreft winstgevendheid.'

Ebola
Hetzelfde geldt voor het door de ebola­uitbraak getroffen West-Afrika, met kernmarkt Nigeria voorop. 'De onrust over de epidemie heeft de bierverkoop nog niet bereikt. Als er grote onzekerheid zou zijn en mensen uit angst niet meer naar bars gaan, dan kan dat uiteraard van invloed zijn. Maar we hopen dat het niet zover komt, zeker niet voor de bevolking.'

Waar veel concurrenten afhankelijk zijn van twee, drie, vier kernmarkten, is Heineken vooral blijven investeren in een mondiale aanwezigheid. 'Onze geografische spreiding is daardoor veel groter. Daardoor kunnen we zulke crises gemakkelijker elders compenseren.'

Heineken maakte vanochtend haar resultaten over het eerste halfjaar bekend. Het concern brouwde tussen januari en augustus ruim drie procent meer bier, maar door ongunstige wisselkoersen daalden de halfjaarwinst (631 miljoen euro) en de omzet (10,2 miljard) licht.

De West-Europese markt leefde op vanwege het goede weer en het WK voetbal. Die tendens zal de rest van het jaar niet doorzetten, verwacht de financieel topman. 'Vorig jaar was het ook in het derde kwartaal mooi weer. Kijk nu eens naar buiten.'

Innovaties
Het bedrijf blijft vol inzetten op nieuwe biertjes. 'Introducties die we de afgelopen drie jaar hebben gedaan, hebben inmiddels voor bijna zevenhonderd miljoen euro bijgedragen.'

Amstel Radler behoort tot de succesvolste introducties van het concern. Het merk zet zijn kaarten nu op onder meer tequilapils Desperados en het Belgische abdijbier Affligem.

Financieel topman René Hooft Graafland van Heineken Beeld Heineken
Financieel topman René Hooft Graafland van HeinekenBeeld Heineken
Eén van de acht brouwerijen die Heineken in Rusland heeft. De brouwer nam de Shikhanbrouwerij in Sterlitamak tien jaar geledne grotendeels over. Beeld Heineken
Eén van de acht brouwerijen die Heineken in Rusland heeft. De brouwer nam de Shikhanbrouwerij in Sterlitamak tien jaar geledne grotendeels over.Beeld Heineken
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden