Ook Shipdock in handen van Gorkums bedrijf

Complex van Shipdock in Amsterdam-Noord. Met de overname van Shipdock zijn alle scheepswerven in de stad eigendom van het Gorkumse Damen. Foto Peter Elenbaas

AMSTERDAM - De Amsterdamse scheepswerf Shipdock komt in handen van Damen Shipyards. Met de overname worden alle scheepswerven in de stad eigendom van de Gorkumse scheepsbouwer. De Oranjewerf is al eigendom van Damen. Op beide werven worden schepen onderhouden en gerepareerd.

Shipdock is enkele malen groter dan de Oranjewerf en als enige in staat alle schepen die de Amsterdamse haven kunnen aandoen, ook te repareren. Bij de werf werken tachtig mensen. Een woordvoerder van Damen weigert commentaar. ''Wij zijn een particulier bedrijf en alle informatie hierover is al snel concurrentiegevoelig.'' Naast de Amsterdamse werf neemt Damen ook een dochterwerf in Harlingen en het Amsterdamse staalbedrijf Niron over.

De overname kan op monopoliebezwaren stuiten omdat Damen met tien vestigingen - waarvan vier specifiek voor scheepsreparatie - en een omzet van 1,5 miljard euro in Nederland absoluut marktleider is. In het Noordzeekanaalgebied zou het de enige werforganisatie voor zeeschepen worden.

Shipdock was, als Amsterdam Ship Repair (ASR), van 1999 tot 2005 in handen van de Imca Groep van Erik de Vlieger. De werf maakte in die periode naam met opvallende projecten, zoals de fabricage van ponton Giant 4 waarmee in 2001 de Russische onderzeeër Koersk boven water werd gehaald en als de plek waar asbestschepen Sandrien en Otapan jarenlang waren opgelegd. Doordat die schepen kostbare kaderuimte in beslag hielden en ASR de Sandrien vanwege een verbod van het ministerie van Vrom niet mocht slopen, ging de werf in 2005 failliet.

Met behulp van een aantal reders, scheepswerf Volharding, externe investeerders en het gemeentelijk Havenbedrijf startte het management de werf door. Het bedrijf is nu eigendom van directeur Cees Jan Groen en de familie Braspenning.

Shipdock maakt gebruik van een groot deel van het terrein en de dokken van de voormalige scheepsbouwer NDM - dat na een fusie met buurman NSM uitgroeide tot NDSM. Eind jaren zestig werd de werf onderdeel van het RSV-conglomeraat. Na het frauduleuze faillissement van Rijn-Schelde-Verolme kwam de werf in handen van de Amsterdamse concurrent ADM, die vervolgens zelf in 1985 omviel.

Omdat er nog onaf werk lag - de marine was contractueel verplicht één van haar kruisers om te bouwen voor Peru - werd Shipdock opgezet als tijdelijke doorstart. De behoefte aan een grote werf in Amsterdam bleek daarna zo groot, dat het bedrijf ondanks nieuwe tegenslagen altijd is blijven voortbestaan. (HERMAN STIL)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden