Ook op Ceintuurbaan komt meer ruimte voor fietsers

De eerste fietsring staat nog maar net in de steigers, of de tweede wordt al uitgedacht. Met deze nieuwe ring kan een begin worden gemaakt door de Ceintuurbaan beter in te richten voor fietsers en, zoals al in de Sarphatistraat is gedaan, auto's de onderliggende partij te maken.

Marc Kruyswijk
De eerste fietsring in de Sarphatistraat Beeld Mats van Soolingen
De eerste fietsring in de SarphatistraatBeeld Mats van Soolingen

Uiteindelijk kan deze herinrichting leiden tot een tweede ring over de Bilderdijkstraat, Eerste Constantijn Huygensstraat, Museumplein en Ceintuurbaan.

Nummer twee ligt dan aan de buitenkant van de eerste, die loopt vanaf de Sarphatistraat, de Weteringschans, het Leidseplein tot en met de Marnixstraat.

Volgens wethouder Pieter Litjens (Verkeer) is er behoefte aan meer en betere fietsverbindingen door de stad. "We onderzoeken nu wat de ­beste maatregelen zijn om een nieuwe fietsring te realiseren met royale fietsroutes."

De auto te gast
Vorig jaar begon de gemeente met het omvormen van de Sarphatistraat tot een fietsstraat. Dit bleek zo succesvol dat die wordt doorgetrokken naar de Weteringschans en de Marnixstraat, waardoor (deels) een fietsring rond het centrum ontstaat.

In feite is de Sarphatistraat nu een groot fietspad geworden, met een trambaan in het midden, waar auto's weliswaar welkom zijn, maar zich dienen te gedragen als een gast.

Uit de evaluatie blijkt dit zeer goed te werken: auto's houden zich aan de lagere snelheid en passeren fietsers pas als er alle gelegenheid is.

De tweede fietsring, die waarschijnlijk ook bestemd moet zijn voor openbaar vervoer, kan ruimte bieden aan het immer groeiende fietsverkeer. Ook is het de bedoeling de doorstroming van de doorgaande fietsers te verbeteren en goede en aantrekkelijke routes te creëren.

Lees ook: Fietsring van Sarphatistraat tot Marnixstraat en: 10 plekken in Amsterdam waar fietsen ronduit irritant is

null Beeld Jet de Nies
Beeld Jet de Nies

Elke middag het laatste nieuws uit Amsterdam ontvangen? Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief van Het Parool.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden