Ook kranten kiezen partij in de VS

Joe Hallett, chef van de politieke redactie van The Columbus Dispatch, de lokale krant van Ohio. Op de dag dat zijn krant zijn voorkeur uitsprak voor de Republikeinse presidentskandidaat John McCain ,,stroomden de opzeggingen van lezers die Barack Obama steunen binnen''. Foto ANP Beeld
Joe Hallett, chef van de politieke redactie van The Columbus Dispatch, de lokale krant van Ohio. Op de dag dat zijn krant zijn voorkeur uitsprak voor de Republikeinse presidentskandidaat John McCain ,,stroomden de opzeggingen van lezers die Barack Obama steunen binnen''. Foto ANP

COLUMBUS - ,,Het electoraat is zo enorm gepolariseerd geraakt dat de sfeer bijna giftig is'', zegt Joe Hallett, chef van de politieke redactie van The Columbus Dispatch. Op de dag dat zijn krant zijn voorkeur uitsprak voor de Republikeinse presidentskandidaat John McCain ,,stroomden de opzeggingen van lezers die Barack Obama steunen binnen''. Extra mensen waren opgetrommeld om op de redactie alle boze telefoontjes te beantwoorden.

Het is een goed gebruik tijdens Amerikaanse verkiezingen dat kranten, zowel landelijke als lokale, kenbaar maken welke kandidaat ze steunen. In het geval van de Dispatch is dat vaak een Republikein, maar soms ook een Democraat, zoals twee jaar geleden toen voor het eerst een Afro-Amerikaan tot burgemeester van de hoofdstad Columbus (Ohio) werd gekozen.

,,Wat veel mensen vergeten is dat niet de redactie, maar de uitgever uiteindelijk de keuze maakt'', aldus Hallett, die benadrukt dat het hoofdredactionele commentaar losstaat van de rest van de inhoud van de krant. Volgens hem is de uitgever een ,,fiscaal conservatief'' die McCain steunt, omdat die meer ervaring heeft dan zijn Democratische rivaal Obama en omdat de Republikein duidelijk afstand heeft genomen van het beleid van president George Bush.

Het kantoor van The Columbus Dispatch ligt in het centrum van Columbus. Met een dagelijkse oplage van een half miljoen is het de meest gelezen krant in de noordelijke staat. Hallet denkt dat de invloed van de hoofdredactionele steunbetuiging beperkt is, ,,omdat de lezers na een lange campagne, met overweldigend veel media-aandacht voor de presidentskandidaten, al lang hun keuze hebben bepaald.''

Ohio is in de presidentsrace zeer belangrijk omdat er veel zwevende kiezers zijn. Volgens Hallett is zijn staat een ,,microkosmos voor de presidentscampagne en het land''. In grote steden als Columbus en Cleveland stemt een relatief jonge en beter opgeleide bevolking overwegend Democratisch en in de landelijke gebieden zijn meer conservatieve kiezers geneigd Republikeinse kandidaten te steunen.

Maar verschillen in uitslagen kunnen enorm zijn. In de presidentsrace van 2004 won George Bush nog in 72 van 88 'counties' die Ohio telt, terwijl twee jaar later precies het omgekeerde gebeurde toen de Democraat Ted Strickland tot gouverneur werd gekozen. Volgens Hallet kopieert Obama nu de strategie van Strickland door onophoudelijk campagne te voeren in die landelijke gebieden waar veel ontevreden kiezers zijn.

Hij klaagt overigens over het gebrek aan aandacht van het Obama-kamp. Alleen in het begin van de campagne kregen de media in Ohio de Democraat uitgebreid te spreken, maar op dit moment moeten ze het doen met hooguit een paar minuten, waarbij geen tijd is om echte vragen te stellen. McCain was aanvankelijk ruimhartiger, maar ook dat is voorbij.

,,Wat een verschil met 2004'', zegt Hallett. Bush was er zo op gebrand de steun van de krant te krijgen dat hij speciaal werd uitgenodigd. De president gaf Hallet een scoop over de speech die hij tijdens de Republikeinse conventie zou houden. Om niet achter te blijven, gaf Kerry kort erna een twee uur durend interview. Het gerenommeerde tijdschrift Time riep The Columbus Dispatch dat jaar uit tot 'belangrijkste lokale krant van 2004.'. (ANP)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden