Ook in snackbar hand op de knip

Feest dus in de snackbar? Niet in die van Amsterdam, zo lijkt het tijdens een rondje langs de snackhuizen. Foto Ruud van Zwet Beeld
Feest dus in de snackbar? Niet in die van Amsterdam, zo lijkt het tijdens een rondje langs de snackhuizen. Foto Ruud van Zwet

AMSTERDAM - Cafés en restaurants kelderden in het laatste kwartaal van 2008 stevig in omzet. Het patatje en de kroket boekten winst, volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek. Maar niet in Amsterdam.

Bij cafetaria De Noodstop is het druk. Het is spitsuur: etenstijd. ''Ik kom zo nu en dan in een snackbar,'' zegt een bezoekster, ''Maar voor een paar patatjes met iets erbij ben je zo een tientje kwijt.'' Tegenwoordig stapt ze 's avonds liever even Albert Heijn binnen voor een gezondere - en goedkopere - maaltijd. Op een enkele keer na dan.

Toch is de omzet van de cafetaria's in Nederland, volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek, het laatste kwartaal van 2008 met 1,8 procent gestegen. Café's en restaurants hadden het nakijken. De kroeg verloor zes procent omzet, restaurants zelfs zeven procent.

Feest dus in de snackbar? Niet in die van Amsterdam, zo lijkt het tijdens een rondje langs de snackhuizen. Bij Mash in de Gerard Doustraat reageert de eigenaar kort en somber. ''Beter? Niet waar.'' De CBS-cijfers zeggen hem niets. ''Ik zie toch dat ik minder verkoop?

Bert Blom van cafetaria Dicke Mick aan de Osdorper Ban heeft ook zijn twijfels. Dit jaar gaat hij met zijn zaak, om de hoek van De Bunker, het eenentwintigste jaar in. Een volhouder. Als er een grote zaak speelt in De Bunker heeft hij geen klagen. Maar is er niks, dan voelt hij dat ook. Vroeger at het kantoorpersoneel uit de buurt vaak bij hem een broodje. ''Nu misschien eens per week. De mensen houden de hand meer op de knip.''

Bij Prins Heerlijk aan de Prins Hendrikkade heeft men echter geen klagen over de klandizie van buurtbewoners en toeristen. Ze zitten dan ook op een 'gouden stek'. ''Al is het in de wintermaanden wel wat rustiger.''

Maar de meeste ondervraagde collega's zijn somber. Zoals bij snackbar 'Onze Hanny' aan de Van der Hoopstraat. Uitbater Ayman Hedal: ''Elke drie maanden stijgen de prijzen van de groothandel. Alles wordt duurder.'' Dus ook voor zijn klanten, die in deze crisisdagen toch al minder te besteden hebben. (CORRIE VERKERK)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden