Ook in Nederland heet Nuon voortaan Vattenfall

Het merk Nuon gaat verdwijnen. Het energiebedrijf gaat voortaan ook in Nederland door het leven als Vattenfall, het Zweedse moederbedrijf dat Nuon in 2009 overnam.

Beeld anp

Het is de bedoeling dat de naam Nuon over een jaar tot het verleden behoort. Tot die tijd worden beide namen naast elkaar gebruikt, om verwarring bij klanten te voorkomen.

Wel wordt al begin volgend jaar het Nuonlogo op de kantoren en de windmolens vervangen door dat van Vattenfall.

Dat heeft Vattenfalltopman Magnus Hall donderdagmorgen bekendgemaakt op het Nuonhoofdkantoor in Zuidoost. Tevoren hield hij er rekening mee dat het afscheid van het uit 1994 stammende merk emotionele reacties zou oproepen. "Het zou ook raar zijn en teleurstellend als dat niet zo was."

Wereldspelers
Dat de naam Nuon voorlopig zou blijven was afgesproken met de provincies en de gemeente Amsterdam, tot 2009 de aandeelhouders van Nuon.

Vattenfall kiest voor één merk omdat de energiemarkt steeds meer wordt beheerst door wereldspelers, ook al vanwege de enorme investeringen die nodig zijn voor de overgang op duurzame energie.

De al onder de naam Vattenfall gewonnen aanbesteding voor het eerste windpark op zee dat zonder overheidssubsidie wordt gebouwd, ziet Vattenfall als het beste voorbeeld. "Dat had Nuon nooit alleen kunnen doen," zegt Peter Smink, directeur van Vattenfall in Nederland.

Hall vindt het een natuurlijk moment om verder te gaan onder één naam, nu Vattenfall zich een duidelijk doel heeft gesteld om de samenleving in één generatie te bevrijden van fossiele brandstoffen. Immers, meer dan ooit wordt klimaatverandering in de publieke opinie als probleem opgevat, stelt Vattenfall.

Daarmee is niet gezegd dat Nuon wordt afgedankt omdat het merk teveel associaties oproept met het fossiele verleden. Nuon is nog steeds een sterk merk, vinden Hall en Smink.

Smink vindt de fossiele associatie ook onterecht. "We hebben altijd vooropgelopen met schone energie. We waren de eerste met een windpark op zee, al 12 jaar geleden. We sponsoren het Nuon Solar Team sinds 2001. In onze energiecentrales in het Noorden gaan we werken met waterstof. Echt jammer dat dit vertroebeld is door de discussie over de Hemweg."

Verleden
Vattenfall wil ook zijn verantwoordelijkheid nemen voor dit fossiele verleden. "Wij weten dat we onderdeel zijn van het probleem, maar we willen ook de oplossing bieden, binnen één generatie," zegt Hall. "Wij zijn niet die smetteloos groene schoolmeester die vanaf de zijlijn zegt hoe het moet."

Vattenfall kiest daarom ook niet voor splitsing van het bedrijf in een fossiel deel en een nieuw bedrijf voor duurzame energie, zoals de Duitse energiekolossen RWE en E.on.

De Zweden zien de 'rebranding' ook als een manier om te laten zien dat ze in Nederland willen blijven.

Dat Vattenfall in 2009 zo'n 10 miljard euro neertelde voor Nuon is een dure vergissing gebleken. Daarop is intussen voor miljarden afgeschreven. Omdat de naam Nuon bleef bestaan kreeg Hall van journalisten steeds weer de vraag of Nuon te koop stond.

"Je kunt zeggen: we hebben teveel betaald. Maar we hebben iets gekocht dat erg goed is in een markt waar ons veel te doen staat. We are here to stay."

Tip Het Parool

Heb je een nieuwstip of nieuwsfoto? Voeg ons toe op Whatsapp. Liever mailen of anoniem tippen? Bekijk hier hoe dat kan.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden