Ook bestelwagen niet te weren

DEN HAAG - Terwijl de Amsterdamse milieuzone voor personenauto's geheel van de baan is, dreigt ook de milieuzone waarmee de gemeente oudere bestelauto's wilde weren, te sneuvelen.

Amsterdam hoopte vanaf begin 2010 een milieuzone voor bestelauto's in te voeren. Maar in een brief aan de Tweede Kamer waarschuwt minister Jacqueline Cramer (Milieu) vandaag dat het effect op de luchtkwaliteit minimaal is, tenzij alle bestelauto's ouder dan bouwjaar 2005 worden geweerd. In dat geval zou de milieuzone voor bestelauto's veel te draconisch worden.

Wethouder van Verkeer Hans Gerson sluit niet uit dat de gemeente nu geheel afziet van het plan: ''Je moet je afvragen of het het meest effectieve middel is. Als de lucht op andere manieren schoner kan worden, is dat ook prima.'' Door alleen schone, na 2001 gebouwde bestelauto's toe te laten tot het gebied binnen de ring A10 hoopte Amsterdam de lucht schoner te krijgen. Maar uit nieuw TNO-onderzoek blijken bestelwagens uit de jaren 2000 tot 2006 veel meer stikstofdioxide (NO2) uit te stoten dan gedacht.

Het is daarom, zo concludeert Cramer, zelfs contraproductief om ondernemers hun nog oudere bestelauto te laten inruilen voor een exemplaar van na 2000. Cramer erkent wel dat zo'n milieuzone later, 'bijvoorbeeld vanaf 2013', 'wél in een significante verlaging van de NO2-concentraties in de binnensteden' kan voorzien.

Over een paar jaar bekijken de gemeenten en de betrokken ondernemersverenigingen daarom hoe het verder moet met de milieuzones voor bestelwagens.

Voor het uitstel dat Nederland kreeg vanuit Brussel om aan de Europese luchtkwaliteitseisen te voldoen, was eigenlijk wel gerekend op de milieuzone voor bestelauto's. Maar Cramer verwacht dat dit wordt gecompenseerd door de sloopregeling voor oude auto's waar het kabinet onlangs toe besloot.

Sinds oktober vorig jaar geldt in Amsterdam, net als in een aantal andere steden, wel een milieuzone voor vrachtwagens zonder roetfilter met een dieselmotor ouder dan het Euro 2-model. (HET PAROOL)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden