Plus Filmrecensie

Onzekerheid, stoere praatjes en zwevende ananassen in de kroeg

De Belgische regisseur Bert Scholiers gooit in Charlie en Hannah Gaan Uit alle film­regels en -wetten van zich af. Het resultaat is een melige, sprankelende film.

Beeld Charlie en Hannah Gaan Uit

Zo kan het dus ook: met lef! De Belgische regisseur Bert Scholiers gooit in Charlie en Hannah Gaan Uit alle film­regels en -wetten van zich af. Het resultaat is een soms melige, maar vaker sprankelende film over twee vriendinnen tijdens een avondje stappen. De liefde, en vooral liefdesperikelen, is de rode draad.

Dat Scholiers graag speelt met de verwachtingen van de kijker blijkt alleen al uit de opzettelijk suffe filmtitel, die eerder een kinderfilm dan een surrealistische verbeelding van een avondje stappen doet vermoeden.

Hallucinerend
Charlie en Hannah Gaan Uit begint als een praatfilm over de vrolijke twintigers Charlie (innemende Evelien Bosmans) en Hannah (even innemende Daphne Wellens), die in Antwerpse kroegen hun onzekerheid verbergen achter gevatheid en stoere praatjes.

Ze doen denken aan personages in de films van Woody Allen (Annie Hall) en vooral Noah Baumbach (Frances Ha), maar Charlie en Hannah Gaan Uit maakt een verrassende, beter gezegd: knotsgekke, draai als de twee vrouwen een hallucinerend pilletje nemen.

De wereld verandert erdoor in een bizar oord, waarin Hannahs borsten en flatgebouwen kunnen praten en de twee vriendinnen historische figuren, onder wie Catharina de Grote, ontmoeten.

Later belandt Charlie met een vaag vriendje in een curieus bordeel, waarin personages uit de romans van ­Jane Austen en F. Scott Fitzgerald rondlopen.

Zinvol leven
Later belandt ze in een spookachtig griezelhuis, dat duidelijk geïnspireerd is op het Italiaanse horrorgenre giallo. Ondertussen duikelen Hannah en een vriendje in de ruimte een zwart gat in, waaruit ze niet kunnen ontsnappen. Dat komt ervan als je een zwevende ananas volgt.

Melig? Zeker, maar de paar keer van kleur verschietende zwart-witfilm is meer dan dat. Charlie en Hannah Gaan Uit zit niet alleen vol inventieve vondsten, maar onder de maffe oppervlakte gaat het wel degelijk over serieuze ­zaken, namelijk de zoektocht van twee millennials naar een zinvol leven. Charlie en Hannah worstelen met de liefde, waarin zij al behoorlijk gedesillusioneerd zijn ­geraakt.

Charlie en Hannah Gaan Uit is geen lang-leve-de-lolfilm, maar een bitterzoet drama over zoekende twintigers.

Charlie en Hannah Gaan Uit

Regie Bert Scholiers
Met Evelien Bosmans, Daphne Wellens
Te zien in Het Ketelhuis, Kriterion

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool.nl.