Onvrede over vliegverbod neemt toe

De vertrekhal op Schiphol is nog steeds leeg wegens aanhoudende problemen met de aswolk uit IJsland. Foto ANP Beeld
De vertrekhal op Schiphol is nog steeds leeg wegens aanhoudende problemen met de aswolk uit IJsland. Foto ANP

BERLIJN/BRUSSEL - Steeds meer luchtvaartmaatschappijen willen weer normaal kunnen vliegen in Europa. Zij laken het vliegverbod dat eind vorige week in een groot aantal Europese landen werd afgekondigd na een vulkaanuitbarsting op IJsland.

De klagende maatschappijen vragen zich af of de aswolk die door de uitbarsting ontstond, werkelijk overal boven Europa zo gevaarlijk is. Ook uitten zij kritiek op de ongecoördineerde sluiting van het luchtruim door de autoriteiten, die slechts zou plaatsvinden op basis van computerberekeningen.

Er is ''geen risico-inschatting, geen overleg, geen coördinatie en geen leiding'', aldus voorzitter Giovanni Bisignani van de IATA, de internationale organisatie voor de luchtvaart, over de aanpak van de crisis. De luchtvaartmaatschappijen verliezen volgens de IATA ongeveer 150 miljoen euro per dag. Daarnaast stapelen zich de problemen op omdat steeds meer gestrande passagiers moeten worden vervoerd.

Terwijl de Britten aankondigden dinsdag te beginnen met de geleidelijke opheffing van het vliegverbod, werd in onder meer Scandinavië, het zuiden van Frankrijk, Tsjechië en Oostenrijk al weer gevlogen. Andere landen daarentegen handhaafden het vliegverbod, waardoor de situatie voor de luchtreiziger er niet duidelijker op werd.

De Duitse luchtvaartmaatschappij Lufthansa mocht na een onderbreking van vier dagen maandag weer met passagiers naar Duitse luchthavens vliegen. De maatschappij kreeg een speciale vergunning om het nog geldende vliegverbod te omzeilen. Naar verluidt vliegen de piloten boven Europa op zicht, zodat zij niet afhankelijk zijn van apparatuur die door de as kan uitvallen.

Door de as raakte in ieder geval een F-16 van een Europese NAVO-lidstaat beschadigd. In een straalmotor is glas gevonden dat werd gevormd door as afkomstig van de vulkaan in IJsland.

Vulkaanas kan in glas veranderen onder invloed van hoge temperaturen, bijvoorbeeld als het in een straalmotor terechtkomt. ''Dit is een zeer, zeer ernstige zaak die in de niet al te verre toekomst invloed kan hebben op de militaire capaciteit als de as niet verdwijnt'', aldus een functionaris van het bondgenootschap.

De NAVO-man noemde het ''een reden waarom het luchtruim gesloten is''. Luchtvaartmaatschappijen hadden de afgelopen dagen met testvluchten juist willen aantonen dat het luchtruim veilig is.

De Europese Cockpit Associatie (ECA) riep de autoriteiten op om veiligheid voorrang te geven boven commerciële overwegingen. De ECA vindt dat beslissingen over de veiligheid en over financiële problemen nooit op één hoop mogen worden gegooid.

De piloten kregen indirect steun van de Spaanse minister van Transport, José Blanco. Voor een videoconferentie met zijn Europese collega's over de crisis zei hij dat bij elke beslissing over het weer openen van het Europese luchtruim de veiligheid voorop moet staan. ''De mensen moeten begrijpen dat ons werk erop is gericht hun veiligheid te garanderen, zelfs als er daardoor diverse problemen ontstaan en zware verliezen worden geleden'', aldus Blanco, wiens land momenteel het voorzitterschap van de EU bekleedt. (ANP)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden