Onverwachte stakingen op til bij Easyjet op Schiphol

Er komen hardere, onverwachte stakingsacties bij Easyjet op Schiphol. Pilotenverbond VNV wil zo voorkomen dat de Britse maatschappij nieuwe cao-acties ondermijnt door opnieuw 'stakingsbrekers' inzet, zoals dinsdag zou zijn gebeurd.

Een toestel van Easyjet weerspiegeld in de ramen van de H-pier op Schiphol. Beeld anp
Een toestel van Easyjet weerspiegeld in de ramen van de H-pier op Schiphol.Beeld anp

Ondanks dat ruim zestig piloten van Easyjet dinsdag op Schiphol het werk neerlegden, zijn alle vluchten van de Britse prijsbreker doorgegaan. Easyjet zet volgens vliegersverbond VNV 'stakingsbrekers' in op haar vluchten van en naar Schiphol.

"In plaats van alles op alles te zetten om uit de cao-impasse te raken, zet Easy­jet de verhoudingen verder op scherp door stakingsbrekers uit andere landen in te zetten," zegt president Steven Verhagen van vliegersverbond VNV.

Aanvullende maatregelen
Easyjet bevestigt 'aanvullende maatregelen' te hebben genomen maar gaat niet in op de vraag of er buitenlandse bemanning is ingezet. "We zagen in de ochtend wel dat een aanzienlijk deel van de piloten gewoon aan het werk is gegaan."

VNV ontkent: "de actiebereidheid onder onze 62 leden bij Easyjet is 100 procent." Het verbond kondigt nu langduriger acties aan. "Nu lokken ze uit dat we de komende weken langere, onverwachte werkonderbrekingen uitvoeren."

Easyjet lijkt desondanks niet van plan aan de stakingsdruk toe te geven. Zo zou de maatschappij in een intern bericht aan de Nederlandse piloten dreigen dat het voortbestaan van de basis op Schiphol - en daarmee hun werk - door de acties in gevaar komt. Easyjet ontkent dat.

Verharding
De verharding laat zien dat er meer speelt dan een simpel arbeidsconflict alleen. Het is ook een strijd om de nieuwe werkgeversmores in de Europese luchtvaart, waarin prijsbrekers de toon zetten. Door her en der in Europa relatief kleine 'bases' op te zetten, spreiden maatschappijen als Easyjet en Ryanair hun arbeidsrisico's.

Er zijn dan geen overkoepelende arbeidsvoorwaarden meer - zoals bij Air France of KLM - maar telkens plukjes cao voor kleinere groepen medewerkers. Die kunnen daarbij makkelijker gemanipuleerd worden en worden grote grootschalige stakingsacties - zoals afgelopen weekend bij Air France - voorkomen.

Bovendien volgen reguliere maatschappijen het voorbeeld door de activiteiten van hun budgetdochters - zoals Vueling van British Airways of Eurowings van Lufthansa - snel uit te breiden. De budgetvlieger van Air France-KLM, Transavia, opende onlangs een eerste eigen basis in München.

Het is voor VNV dan ook zaak nu piketpaaltjes te slaan. Als het tot een brexit komt, zal Easyjet immers nog veel meer activiteiten overhevelen naar het vasteland. "Het lijkt er op dat Easyjet de Amsterdamse basis als breekijzer gebruikt om de arbeidsvoorwaarden in heel Europa verder omlaag te brengen," zegt Verhagen.

Cao
Easyjet begrijpt niet waar VNV mee biizg is. "Wij zijn een bedrijf dat, in tegenstelling tot veel andere luchtvaartmaatschappijen, juist bereid is om in Nederland een cao af te sluiten," zegt woordvoerder Willem Bonekamp. "Wij hebben geen zzp-piloten in dienst, we investeren lokaal."

"Dat doen we inderdaad voor elke basis apart, maar altijd volgens de geldende regels. We betalen niet het slechtste in Europa of slechter dan Transavia, in tegenstelling tot wat VNV beweert."

President Steven Verhagen van vliegersverbond VNV: 'Het lijkt er op dat Easyjet de Amsterdamse basis als breekijzer gebruikt om arbeidsvoorwaarden in heel Europa verder omlaag te brengen.' Beeld VNV
President Steven Verhagen van vliegersverbond VNV: 'Het lijkt er op dat Easyjet de Amsterdamse basis als breekijzer gebruikt om arbeidsvoorwaarden in heel Europa verder omlaag te brengen.'Beeld VNV
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden