Onverwacht forse groei online aankopen

Steeds meer mensen kopen spullen via internet. In de eerste helft van dit jaar is er sprake van een stijging van 18,4 procent in vergelijking met de eerste zes maanden van 2014.

Consumenten gaven 7,96 miljard euro uit op internet. Beeld anp

Consumenten gaven online 7,96 miljard euro uit aan producten en diensten, ten opzichte van 6,72 miljard euro in de eerste helft van 2014. Dat blijkt uit cijfers van Thuiswinkel.org.

De enorme toename is een verrassing voor Gino Thuij van marktonderzoeksbureau GfK. 'De onverwacht forse groei heeft geleid tot het bijstellen van onze verwachtingen over 2015', zegt hij. 'Naar verwachting zal de groei van de online bestedingen zich in de tweede helft van het jaar doorzetten en zullen de online bestedingen over heel 2015 uitkomen op ongeveer 16,5 miljard euro.'

Opvallend in het tweede kwartaal is de sterke groei in de aankoop via internet van sport- en recreatieartikelen. Dat heeft volgens de onderzoekers onder meer te maken met grote sportevenementen in ons land, zoals twee etappes van de Ronde van Frankrijk.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden