Plus

Ontdekt op de Noordermarkt: Jazzzangeres Charlotte Haesen 'danst met musici'

Charlotte Haesen werd ontdekt op de Noordermarkt. De geschoolde jazzzangeres overdondert met haar frisse, onopgesmukte vertolking van chansons.

Charlotte Haesen werd geboren in Amsterdam, groeide op in Wallonië en ging hier naar het conservatorium. Beeld Thomas Schermer

Heel terloops verscheen deze zomer een van de mooiste cd's van het jaar. Steller dezes was er nogal ontdaan van. Op die plaat bracht Charlotte Haesen (in 1987 in Amsterdam geboren, maar opgegroeid in Eben-Emael, een piepklein dorpje in Wallonië) op buitengewoon indrukwekkende wijze elf Franse chansons ten gehore, begeleid door het Tobalita Strijkkwartet.

'Indrukwekkend' is trouwens een veel te luidruchtig woord. Het waren juist onopgesmuktheid, het vanzelfsprekende naturel, de frisse toon en de enorme muzikaliteit en tekstbegrip die dit tot iets heel bijzonders maakten. Zelfs het toch platgezongen La vie en rose kreeg er een nieuwe aanschijn van.

Het initiatief voor de cd, die Café des Chansons heet, kwam van Odile Torenbeek, die een jaar of wat geleden op een zaterdagmiddag Haesen bij toeval hoorde zingen, met een gitarist, op de Noordermarkt.

Torenbeek, altvioliste in het Nederlands Philharmonisch Orkest, was net klaar met een repetitie en ging met haar man, Léon Bosch (klarinettist in hetzelfde orkest), op de Noordermarkt een stukje appeltaart eten.

Coup de foudre
"Toen zag ik Charlotte. Ik bleef een tijdje luisteren en voelde op een gegeven moment de tranen over mijn wangen stromen. Zoiets geks! Het was iets dat buiten mezelf gebeurde."

"Ik had me inmiddels een beetje in een stand met jurken verschanst, omdat ik niet wilde dat Charlotte me zag. Zo'n coup de foudre had ik nog nooit meegemaakt. Mijn man heeft stiekem haar telefoonnummer gevraagd en haar uitgenodigd op mijn verjaardag te komen zingen. We wilden onze ervaring met onze vrienden delen. En ook zij waren zeer onder de indruk."

Haesen: "Ik heb op de Noordermarkt niet gemerkt dat Odile zo door de muziek werd geraakt. Er is ook te veel lawaai en gedoe op zo'n plek."

"Maar in een intiemere setting weet ik dat wanneer ík iets voel, anderen dat ook voelen. Ik voel elk woord, elk akkoord dat diepte aan de muziek geeft.

Toen ik bij Odile thuis zong, had ik ook geen idee dat mijn publiek voornamelijk uit professionele musici uit de klassieke muziek bestond, haha. Het was heel ongedwongen, heel relaxed. En dan te bedenken dat ik werd begeleid door een gitarist die ik pas een uur kende, omdat de andere een uur van tevoren had afgezegd."

Charlotte Haesen studeerde jazz aan het conservatorium van Amsterdam. Thuis in Eben-Emael waren er altijd chansons. Toen ze ging studeren gaf haar moeder haar een mixtape mee, vol chansons, die ze tijdens haar studie grijs draaide, al was het alleen maar om het heimwee naar de Franse taal te bedwingen.

Oneindige mogelijkheden
Torenbeek: "Mijn jeugd is doordesemd met het chanson. Mijn ouders gingen op huwelijksreis naar Parijs en kwamen terug met twee 15-inchplaatjes, met daarop Trenet, Montand, Mouloudji en Brassens. Ik zong dat als kind fonetisch mee. Toen ik Charlotte hoorde zingen, kwam dat allemaal terug."

Torenbeek wilde een homogene klank achter de stem van Haesen en Haesen wilde altijd al eens met een strijkkwartet werken. Wijnand van Klaveren en Paul Prenen maakten arrangementen.

Torenbeek: "Het strijkkwartet heeft oneindige mogelijkheden en is enorm flexibel. Charlotte kan daardoor vrij zingen. We volgen haar, maar soms blijven we juist strak in één tempo spelen, zodat zij vrij kan timen. Het is elke keer anders. Ze danst met de musici."

Wat Café des Chansons nog indrukwekkender maakt, is dat de cd heel basic is opgenomen. Droog, naakt en eerlijk. Maar voor de tweede cd, die nu in de maak is, en waarvoor gesprekken worden gevoerd met onder meer Challenge Records, wordt de lat hoger gelegd.

Dat kan nog wat worden.

Café des Chansons. Schouwburg Amstelveen, 20/10. Engelse Kerk, Begijnhof, 17/11

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden