Update

Onrust rond DSB Bank neemt toe

DSB erkent fouten te hebben gemaakt in het verleden. Foto ANP

AMSTERDAM - Klanten van DSB konden vrijdagochtend nog altijd geen geld van hun spaarrekening halen. De website van de internetbank reageerde niet of heel traag. Volgens een medewerker had de traagheid van de website te maken met de ochtenddrukte na de commotie van donderdag.

Ondertussen werkt de internetsite van DSB Bank volgens een woordvoerder weer, ''maar niet zo snel''. In de nacht van donderdag op vrijdag is de capaciteit van de site vergroot. ''Dat was nodig omdat de site meer wordt bezocht'', aldus de woordvoerder. Ook is er ''iets'' tussen geplaatst zodat hackers de site niet meer kunnen belagen. ''We willen niet meer in een zelfde situatie komen als donderdag'', zegt de woordvoerder.

Klanten van de bank melden dat het niet lukt om in te loggen via de site. Wel kan telefonisch geld worden overgemaakt. Bij de kantoren van DSB kan geen geld worden opgenomen; die kantoren hebben geen kasfaciliteiten.

Donderdag kon niet meer worden ingelogd op de site van DSB om te internetbankieren. De site liep vast enkele uren nadat Pieter Lakeman van de Stichting Hypotheekleed op televisie een oproep had gedaan aan klanten om massaal hun geld weg te halen bij de bank. Volgens de woordvoerder werd de bank belaagd door hackers.

De website van DSB lag sinds donderdagochtend plat. De bank van AZ-voorzitter Dirk Scheringa is het middelpunt van grote commotie, na een oproep van Pieter Lakeman aan rekeninghouders om hun geld weg te halen.

Bedrijfsonderzoeker Pieter Lakeman treedt op voor enkele honderden klanten van DSB die er een koopsompolis hadden afgesloten, waarvoor te hoge provisies in rekening zouden zijn gebracht. Lakeman zegt te streven naar het faillissement van de bank omdat alleen dan gedupeerden geld terugzien.

Medewerkers van de bank repten gisteren van een run op het spaargeld. Een woordvoerder van DSB kwam later met een verklaring dat de internetsite werd bestookt door hackers en dat er zelfs klanten waren die geld hebben bijgestort.

Topmensen van DSB hebben gisteren op de televisie excuses aangeboden aan hun klanten die door toedoen van de bank in financiële problemen zijn gekomen. Op de oproep van Lakeman zijn verontwaardigde reacties gekomen. Een woordvoerder van De Nederlandsche Bank noemde het 'niet de meest verstandige opmerking'. Banken hebben het op dit moment moeilijk, als gevolg van de kredietcrisis en een slecht imago.

Volgens econoom Arnoud Boot kan de oproep van Lakeman niet los worden gezien van de politieke ophef rond DSB. Tijdens een Kamerdebat deze week noemde minister Wouter Bos de provisies van DSB totaal idioot. Volgens Boot, als hoogleraar verbonden aan de Universiteit van Amsterdam, deed Bos daarmee aan volksmennerij en heeft hij de uitlatingen van Lakeman in de hand gewerkt.

De uitlatingen van Lakeman zijn volgens Boot niettemin stompzinnig en onverantwoord. ''Als je compensatie wilt hebben, moet je bij een levende bank zijn en niet bij een dode.'' Jaap Koelewijn van de Universiteit Nijenrode denkt dat een proces van DSB tegen Lakeman op zijn minst kans van slagen heeft.

Volgens bankanalist Paul Beijsens van Theodoor Gilissen hoeven klanten van DSB Bank zich geen zorgen te maken over spaargeld tot 100.000 euro, omdat de overheid tot dit bedrag garant staat. ''Er is geen reden om weg te lopen uit angst. Hooguit uit woede of uit principe.'' (HET PAROOL)

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden