Onrust over parkeerplekken op straat in de Frans Halsbuurt

Met het openen van de Albert Cuypgarage heeft de Frans Halsbuurt in De Pijp straks 600 extra parkeerplaatsen. Op straat verdwijnen in vijf jaar 273 ­plekken. Maar PvdA, GroenLinks, SP en het buurtcomité willen nu van alle plekken op straat af.

De Albert Cuypgarage in aanbouwBeeld Mats van Soolingen

PvdA, GroenLinks en SP in de gemeenteraad vrezen een aanzuigende werking als de Albert Cuypgarage, voorheen Boerenweteringgarage, begin april opengaat.

Daarom pleiten de partijen voor het opheffen van álle parkeerplaatsen op straat, waardoor de buurt geheel autovrij zou worden en het aantal plekken uiteindelijk net zo groot is als nu.

De partijen vinden het niet van deze tijd om voor elke twee nieuwe ondergrondse plekken slechts één oude parkeerplaats op straat op te heffen.

Ger Jager (PvdA): "Vandaag de dag staat dit haaks op het huidige beleid waarbij 1:1 de norm is, oftewel net zoveel parkeerplekken op straat opheffen als er in de garage bijkomen."

De partijen zeggen dat een dergelijke verhouding in de recente discussies over ondergrondse garages de norm is.

Dit geldt ook voor de Marnixgarage en de Willibrordusgarage en eerder al voor de Rokingarage, zeggen ze. "Ook in het voorstel voor een eventueel te bouwen Vijzelgrachtgarage is de opheffingsnorm 1:1."

Hoge parkeerdruk
Volgens Bouwe Olij van Buurtcomité Boerenweteringgarage verbetert de leefbaarheid in de buurt als alle plekken worden opgeheven.

Hij noemde het 'op zijn minst vreemd dat bijvoorbeeld de VVD in haar verkiezingsprogramma stelt ook voor een opheffingsverhouding van 1:1 te zijn, maar daar in het geval van de Albert Cuypgarage van afwijkt'.

"Na de verkiezingsdag, 21 maart, willen ze 1:1, maar als anderhalve week later de garage wordt geopend steunen ze doodleuk een verhouding waarbij er véél meer auto's naar de Frans Halsbuurt zullen komen."

Daar is VVD-raadslid Rik Torn het niet mee eens. "Wij vinden ook dat per ondergrondse plek er één plaats op straat moet verdwijnen, maar alleen als de parkeerdruk dat toelaat. En de Frans Halsbuurt heeft nu eenmaal een hoge parkeerdruk, die hebben meer plekken nodig."

'Belachelijk'
Stadsdeelbestuurder Paul Slettenhaar ziet de discussie in de gemeenteraad met stijgende verbazing aan.

"Dit is belachelijk, het besluit is allang genomen, de aanbesteding om de straten in de buurt te herinrichten is al afgerond. Dit is van een bedenkelijk politiek niveau. We hebben destijds gekozen voor déze garage en déze verhouding na veel gesprekken met de buurt. Wat voor betrouwbare overheid zijn we als we dit zouden terugdraaien? Ik ga dat niet doen."

De drie partijen wilden het onderwerp woensdag versneld in de raadscommissie bespreken, maar de bespreking werd drie weken uitgesteld.

Beeld Maps4News/Laura van der Bijl

Tip Het Parool

Heb je een nieuwstip of nieuwsfoto? Voeg ons toe op Whatsapp. Liever mailen of anoniem tippen? Bekijk hier hoe dat kan.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden