Onlinepresentatoren hebben de toekomst

Internetsites kunnen worden uitgebreid met presentatoren. Een groeimarkt, volgens de mensen die dat nu hier lanceren. Een dame of heer die je door een website heen praat, je direct aanspreekt, die je aan of uit kunt zetten en je een boel leeswerk kan besparen. Dat was er nog niet, althans, niet in Nederland. In Amerika bestaat het systeem al zeker vier jaar.

Cameraman en studiochef Gowan Genis (37) laat wat voorbeelden zien op de site van ISpeakVideo, de moederorganisatie in Amerika. Hij is, met zijn Belgische compagnon Marc Verbruggen, verantwoordelijk voor de Nederlandstalige markt. Op de site, ook al actief in Japan, Spanje, Portugal, Ierland, Engeland en een aantal Zuid-Amerikaanse landen, stellen presentatoren zich voor aan potentiële klanten. En ze vragen de bezoekers hén in te zetten als virtuele woordvoerder op hun website.

De meeste voorbeelden komen wel erg Amerikaans, vaak wat opdringerig, over. Genis: ''Dat wordt hier vanzelf anders. Nederlanders zijn bescheidener. Een beetje té soms.''

Om te zien lijkt de virtuele woordvoerder nog het meest op de doventolk tijdens een televisieprogramma, omdat de presentator een beetje los van de site staat - er bijna uitspringt. In wezen is dat ook zo, een voordeel volgens de makers, want de website hoeft niet opnieuw gebouwd; de dame of heer kan aan een al bestaande site worden toegevoegd.

Zowel winkels als overheidsinstellingen en verenigingen maken in het buitenland al gebruik van de on-line-presentatoren. Genis wijst erop dat er nog heel wat analfabeten zijn, en ook voor ouderen en dyslectici lijkt het hem handig. ''Ach en als je wél goed kunt lezen, kan het toch ook heerlijk zijn eens niet door zo'n brei geschreven tekst heen te moeten.''

Ook wijst de pionier erop dat het uit marketingoogpunt goed werkt om persoonlijk te worden aangesproken en is dus helemaal niet bang dat zijn presentatoren, voorlopig zo'n vijftig, niet aan de slag kunnen.

Genis zette een oproep op verschillende Nederlandse castingsites, maar benadrukt zelf vooral geen castingbureau te willen zijn. ''Ik geef acteurs de kans om een nieuw afzetgebied te exploreren, en bied de faciliteiten, meer niet. Dat afzetgebied is wereldwijd. Je hebt een veel groter platform dan televisie, laat staan theater.''

In zijn stal heeft hij tot nu toe vooral veel jonge mensen. Oudere acteurs kijken volgens Genis de kat uit de boom. ''Jammer, ze missen een kans. Je kunt wel gaan zitten wachten totdat je ergens voor wordt gevraagd, maar je moet naar buiten treden, daar ben ik van overtuigd. Presentatoren op websites zullen al snel net zo normaal zijn als op televisie. Het is een heel nieuwe markt voor acteurs en actrices met enorm veel internationale opdrachtgevers. Ik bied mensen de gelegenheid om hier op tijd bij te zijn.''

Het systeem waarmee hij werkt, is chromakey. Genis wilde dat hij dat zelf had uitgevonden. Op een effen achtergrond kan een ander beeld worden geprojecteerd, oftewel 'gekeyed'. Het weerbericht op tv wordt zo bijvoorbeeld gepresenteerd en ook bij film zijn talrijke toepassingen. 'Gekeyed' wordt er doorgaans in blauw of groen, omdat die kleuren weinig in huidskleur voorkomen. Genis heeft voor green-screening gekozen.

''Ik vind het net even wat mooier dan blauw.'' Dus heeft hij drie muren van zijn studio in de voormalige diamantslijperij van Asscher in De Pijp knalgroen geschilderd en mogen de performers deze kleur kleding niet aan, overigens ook geen wit of kleren met dunne streepjes. De studiochef heeft nog meer plannen met zijn groene wanden. ''Ook uit Amerika afgekeken, maar die plannen houd ik liever nog even voor mezelf.'' (EDITH ANDRIESSE)

www.studiogo1.tv

De website ISpeakVideo. Beeld
De website ISpeakVideo.
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden