Online supermarkt Picnic kan de vraag niet meer aan

Online supermarkt Picnic groeit ­tegen de klippen op. Momenteel staan 50.000 mensen op de ­wachtlijst.

Beeld ANP

Ellen uit Rijswijk heeft 768 wachtenden voor zich; Ruben uit Rotterdam moet 5623 huishoudens voor zich laten gaan en Noortje uit Utrecht moet lijdzaam toezien hoe in haar wijk 1517 mensen voorgaan.

Een jaar geleden telde Picnic 65.000 klanten, dat is nu meer dan verdubbeld: 150.000 huishoudens laten hun boodschappen door Picnic thuisbrengen. Michiel Muller, een van de oprichters, verwacht dat de verdubbeling nog wel een paar jaar aanhoudt. "We hebben nu 475 bestelwagentjes; ik denk dat het er wel 2000 worden."

Gratis bezorging
Muller zegt dat 'zijn' online supermarkt de wachttijd probeert te beperken 'tot twee à drie weken'. "Maar dat lukt niet overal."

De grenzen aan de groei van de on­line supermarkt worden vooral bepaald door de capaciteit van de distributiecentra en de beschikbaarheid van chauffeurs.

"We hebben nu vier distributiecentra. We begonnen in Nijkerk met 3000 vierkante meter, daarna Utrecht met 7000 vierkante meter, toen Diemen met 10.000 vierkante meter en nu Eindhoven met 18.000 vierkante meter."

Supermarktdeskundige Marcel van Aalst constateert dat Picnic de markt behoorlijk aan het opschudden is. De online supermarkt bezorgt gratis, waar andere supermarkten bezorgkosten rekenen én pas bezorgen vanaf een hoger minimumbedrag. Picnic is bovendien niet duurder dan zelf winkelen. Volgens de Consumentenbond is Picnic zelfs goedkoper dan gevestigde supermarkten.

Lees ook: 'Met supermarkten gaat hetzelfde gebeuren als met schoenwinkels'

50.000

U heeft nog 50.000 wachtenden voor u; de wachtlijst van Picnic is inmiddels ellenlang.

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden