Plus

Online koopje straks voor heel Europa?

Overal in Europa moet de klant dezelfde prijs betalen voor dezelfde webaankoop. Het Europees Parlement heeft dinsdag een stokje gestoken voor de praktijk dat klanten in de ene EU-lidstaat veel meer moeten afrekenen dan in een andere.

Klanten die straks iets willen aanschaffen bij bijvoorbeeld de Duitse Mediamarkt mogen niet langer worden doorgestuurd naar de Nederlandse website. Beeld anp

Webwinkeliers, ticketverkopers en fabrikanten sturen op internet klanten vaak dwingend naar een lokaal hoekje op hun website. Daar gelden vaak lokale prijzen voor producten of diensten.

Dat leidt tot flinke prijsverschillen Zo bleken vorig jaar kaartjes voor pretpark Disneyland Parijs buiten Frankrijk veel duurder dan in het land zelf, maar konden Nederlanders die 'Franse' tickets niet bestellen.

Verder bleken Nederlanders bij verhuurbedrijven op Schiphol voor de huur van dezelfde auto veel meer te moeten betalen dan buitenlanders. Ook aanbieders van onder meer vliegtickets en elektronica dwingen klanten naar lokale sites met lokale prijzen.

Europese markt
Dat staat volgens een meerderheid van het Europees Parlement haaks op de gezamenlijke Europese markt, waar prijzen en producten gelijk dienen te zijn. Online prijsdiscriminatie op basis van nationaliteit, woonplaats of locatie is nu vanaf eind 2018 verboden.

Klanten die straks iets willen aanschaffen bij bijvoorbeeld de Duitse Mediamarkt mogen dan niet langer automatisch meer worden doorgestuurd naar de Nederlandse website.

Ook mogen verkopers niet langer eisen dat consumenten een bankpas of creditcard uit een specifiek land bezitten en daarmee alleen lokaal een aankoop mogen doen.

Volgens een van de indieners van de nieuwe regels, CDA-Europarlementariër Lambert van Nistelrooij, is het verbod goed nieuws voor Nederlandse webconsumenten. "Nederlanders zijn op internet vaak duurder uit, omdat we relatief welvarend zijn en websites hun prijzen daarop aanpassen."

Obstakels
De nieuwe regels zijn niet allesomvattend. Zo mogen aanbieders als Netflix, Amazon en Spotify hun online video, muziek en e-boeken nog wel achter een lokale barrière houden omdat auteursrechten binnen de EU nog op nationaal niveau gelden.

Luchtvaartmaatschappijen kunnen met aanvullende eisen de dans ontspringen door bijvoorbeeld te verlangen dat klanten hun reis in het land van aankoop beginnen. Zo kan KLM dezelfde vlucht in Nederland toch duurder houden dan elders.

Ook andere aanbieders kunnen organisatorische obstakels opwerpen. Zo is een elektronicaverkoper niet verplicht artikelen naar een ander land te versturen, wat kan betekenen dat de koper het product zelf zal moeten ophalen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden