Online daten kwestie van 'liefde op het tweede gezicht'

De keuze om wel of niet met iemand te daten, zoals via een datingsite of app als Tinder, wordt beïnvloed door de profielfoto's die eerder zijn bekeken. De eerder waargenomen foto blijft even hangen in het brein en heeft hierdoor invloed op hoe je de profielfoto bekijkt die je daarna ziet.

De keuze om met iemand te daten, zoals via Tinder, wordt beïnvloed door de profielfoto's die eerder zijn bekeken bleek uit onderzoek van het VUmc.Beeld anp

Dat blijkt uit onderzoek van een groep wetenschappers van de Vrije Universiteit Amsterdam en de University of Sydney.

Een groep vrouwelijke studenten werd gevraagd een zestigtal profielfoto's van mannen te beoordelen op hun aantrekkelijkheid. Wat bleek: als je een persoon op een foto aantrekkelijk vindt, zie je de foto die erna komt ook rooskleuriger. VU-onderzoeker Erik van der Burg: "Wanneer iemand dus als aantrekkelijk wordt gezien, dan is dat niet zozeer liefde op het eerste gezicht, maar in feite een soort liefde op het tweede gezicht."

Traag brein
Het effect is te verklaren doordat het brein traag is. Als we een gezicht zien, zorgt dat voor activatie in het brein. Wanneer dit gezicht weer buiten beeld raakt, verdwijnt deze activatie niet direct. "Daardoor worden de gezichten gemengd en is ook de beoordeling niet een zuivere waarneming van de realiteit, maar een combinatie van wat we op dat moment zien en wat we zojuist hebben waargenomen," zegt Van der Burg.

De VU-onderzoeker ziet de uitkomsten van zijn onderzoek in de toekomst gebruikt worden door datingsites en -apps. "De volgorde van presenteren is van groot belang. Je kunt daar als website mee spelen door je gebruikers meer te laten betalen en hun foto's op een positieve manier te manipuleren. Dan kom je in het aantrekkelijkere rijtje. Of niet en dan word je benadeeld."

Proportionele verandering
Maar het effect van lelijk naar knap is betrekkelijk, zegt Van der Burg. "Het is niet zo dat je als foeilelijk persoon opeens een mooie kop krijgt, het gaat om een proportionele verandering. Je wordt ongeveer 10 tot 15% knapper of lelijker."

Om het effect in zijn geheel te omzeilen, adviseert Van der Burg de app-gebruiker iets minder snel naar rechts of linkfs te swipen. "Als je tien seconden langer bij een foto blijft hangen, is je beoordelingsvermogen zuiverder."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden