Ongeluk met Apache is uniek

DEN HAAG - Met F-16-jachttoestellen gaat het nog wel eens mis, maar een ongeluk of noodlanding door een Apache-helikopter is uniek in Nederland.Het geavanceerde militaire toestel is betrouwbaar, tot veel in staat en door de speciale apparatuur maakt het niet uit of het dag of nacht is. Ook de piloten van het enige squadron in Nederland zijn goed getraind.

Toch raakte een Apache woensdagavond tijdens een oefenvlucht een hoogspanningsmast, waardoor in een groot gebied de stroom uitviel. De kabels zijn niet te zien op het scherm in de cockpit maar een mast is niet te missen, aldus de woordvoerder van de Koninklijke Luchtmacht donderdag. Voorafgaand aan een vlucht wordt de route nauwkeurig vastgelegd en doorgesproken. Daarna worden alle hindernissen en obstakels in de boordcomputer ingevoerd.

De twee vliegers zien deze gegevens tijdens de vlucht op het scherm, min of meer te vergelijken met een autonavigatiesysteem. De objecten zijn te zien en ook wordt aangegeven waar het toestel zich bevindt. De piloten kunnen ook goed in de duisternis kijken door de helderheidsversterker die ze ophebben.

De speciale apparatuur maakt de Apache geschikt om verkenningsvluchten uit te voeren, zoals in Irak en Afghanistan. Met camera's kunnen objecten en personen goed in beeld komen. Het toestel kan verder vanaf grote afstand, 5 kilometer, raketten afschieten zodat de vijand het toestel zelf niet ziet.

Defensie zoekt de oorzaak van het ongeluk in de Bommelerwaard in een technisch mankement, in menselijk falen of in externe redenen zoals een zwerm vogels. Een flight-datarecorder heeft alle (technische) gegevens opgeslagen. Volgens hem wordt elk incident altijd onderzocht, om er lessen uit te trekken. Naar zijn weten is er nog nooit iets ernstigs gebeurd, op een crash in 2002 in Afghanistan na.

Om hun vaardigheden op peil te houden moeten de Apache-piloten oefenvluchten maken. De meeste zijn in het buitenland. De opleiding vindt plaats in de VS, het schieten gebeurt in Duitsland, bergvluchten in Italië en stoffige landingen in Spanje. In Nederland vinden alleen nog de navigatievluchten plaats, in een beperkt aantal regio's. De vluchten gaan gewoon door, aldus Defensie, alleen niet boven de Bommelerwaard.

De luchtmacht telt nog 29 Apaches, waarvan er nu vijf in Afghanistan zijn gestationeerd. Acht staan er in de VS voor opleidingen. Het squadron in Gilze-Rijen telt ongeveer honderd piloten. (ANP)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden