Onderzoeksraad: Veiligheid ondergeschikt bij groei Schiphol

Het ministerie van Infrastructuur en de luchtvaartsector negeren de veiligheidsproblemen op en rond Schiphol. Dat stelt de onafhankelijke Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) woensdag.

Beeld anp

Ondanks een vernietigend rapport over de veiligheid op en rond Schiphol gaan de twee volgens het OVV op de oude voet verder. "De partijen moeten zich richten op het voorkomen van risico's, ook als dit consequenties heeft voor het aantal vluchten op de luchthaven."

Vorig jaar al concludeerde de raad dat veiligheid bij de groei van de luchthaven 'een ondergeschikte rol' speelt.

Maar sindsdien is het ministerie van Infrastructuur op de oude voet verder gegaan met groeiplannen voor Schiphol na 2020.

Aan de haal gegaan
'Veiligheid speelt naar het oordeel van de raad in het huidige debat over groei van Schiphol een ondergeschikte rol,' aldus de Onderzoeksraad, 'waardoor het belang van veiligheid onvoldoende wordt afgewogen tegen de andere belangen van de luchthaven. Ook andere partijen zoeken de grenzen op waar dat mogelijk is. Verschillende gemeente realiseren woningprojecten in de omgeving van de luchthaven, waardoor nieuwe risico's worden geïntroduceerd. Het ontbreekt aan een integrale veiligheidsanalyse.'

Volgens de raad is het ministerie aan de haal gegaan met de conclusie vorig jaar dat Schiphol op zich nog veilig is.

'Daarmee gaat ze voorbij aan de conclusie dat de grenzen van veiligheid in zicht komen. De eenzijdige nadruk van luchtvaartsector en ministerie op een veilig Schiphol doet geen recht aan de zorgen van de OVV.'

14 maanden onderzoek
Er moet volgens de raad een 'fundamenteel andere wijze van veiligheidsbeleid komen', omdat de grenzen in zicht komen waarbij het vliegverkeer nog veilig kan worden afgehandeld.

"Op Schiphol is een patroon zichtbaar dat partijen eerst nieuwe veiligheidsrisico's accepteren, en vervolgens maatregelen gaan nemen om die te beperken. Die aanpak moet worden doorbroken. De tijd van marginale aanpassingen is voorbij."

Er moet volgens de onderzoeksraad eerst een principiële discussie komen over de veiligheid op en om Schiphol, voordat een besluit wordt genomen over verdere groei van het vliegverkeer.

De onafhankelijke raad trok deze conclusie vorig jaar al, na 14 maanden onderzoek naar de veiligheid op en om het vliegveld. Het afgelopen jaar hebben betrokkenen uit de luchtvaartsector, omwonenden en overheden kunnen reageren. Dat heeft de raad niet van gedachten doen veranderen.

OVV wijst nog maar eens op recente incidenten, zoals eind maart, waarbij vliegtuigen te dicht bij elkaar kwamen vanwege het ingewikkelde stelsel van landingsbanen, taxibanen en luchtwegen op en rondom het vliegveld.

De raad vindt ook dat alle vluchten met zakenjets en helikopters, die nu niet meetellen in de cijfers, meegewogen moeten worden. "Het zijn duizenden vluchten per jaar, die moeten meewegen in de veiligheid van de omgeving."

Reacties van betrokkenen

De aanbevelingen om de veiligheid op Schiphol te verbeteren, moeten door overheid en inspectie, en ook snel door de sector worden opgepakt. Dat stelt minister Cora van Nieuwenhuizen (Luchtvaart) in een eerste reactie.

Voordat er sprake kan zijn van groei, moet de veiligheid geborgd zijn, vindt ook de bewindsvrouw: de veiligheid van de luchtvaart en van Schiphol en omgeving staat voorop.

Volgens de minister mag de OVV er op rekenen dat "wij met grote voortvarendheid aan het werk met zijn met de aanbevelingen van de raad voor maatregelen die overheid en inspectie moeten nemen."

De minister begrijpt dat de raad op de voet volgt welke maatregelen er worden genomen en wil zien dat "we de benodigde stappen zetten".

De minister zal verder de sector er op aanspreken dat de sector en Schiphol het advies van de OVV ter harte nemen en er werk van maken.

Van Nieuwenhuizen wijst verder op het komende advies van de Omgevingsraad Schiphol (ORS) over bouwen en vliegen. "Voorstellen die de ORS na de zomer zal doen voor de ontwikkeling van Schiphol na 2020 zijn alleen bespreekbaar als dit ook veilig kan."

Ook de luchtvaartsector vindt dat er maatregelen nodig zijn. Schiphol, luchtvaartmaatschappijen, tankdiensten, luchtverkeersleiders en andere sectorpartijen werken momenteel aan een Integraal Safety Management Systeem (ISMS). Het gezamenlijk optrekken is volgens hen nodig om de veiligheid op Schiphol te blijven garanderen.

Nederland is volgens de initiatiefnemers het eerste land in Europa dat op deze manier samenwerkt in de luchtvaartsector om veiligheidsrisico's te "identificeren, analyseren en op te losse".

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden