Onderzoek toont de populairste trimroutes van Amsterdam

Op welke hardlooprondjes gaan we onze goede voornemens botvieren? Onderzoek toont de populairste trimroutes van Amsterdam. We rennen graag door het park of langs het water, en bij voorkeur van zeven tot acht uur 's avonds.

Beeld ANP

Veel Amsterdammers laten zich in januari door goede voornemens opjuinen om aan hun conditie te werken. Het aantal hardlopers vertoont in de eerste maand van het jaar een duidelijke piek, blijkt uit het onderzoek Running Amsterdam. 'Ze houden het niet zo lang vol,' zegt onderzoeker Mart Reiling. Al na een paar weken wordt het minder.

Samen met Thijs Dolders analyseerde Reiling voor het AMS Institute het hardloopgedrag van Amsterdammers. Het was tegelijk de afstudeerscriptie van hun studie landschapsarchitectuur aan de Universiteit Wageningen. Dankzij de apps Runkeeper en Strava die hardlopers gebruiken om hun prestaties te registreren, konden ze zich baseren op ruim 110.000 hardlooprondjes.

Het geeft een fraai overzicht van de drukstbelopen paden en lanen. De parken zijn hardloophotspots, het Vondelpark voorop. Zo'n 9 procent van alle loopjes gaat door het Vondelpark. Ook langs het water lopen we graag, van de Amstel tot de Bosbaan en het IJ. In een ranglijst staat de Amstel zelfs bovenaan, met dien verstande dat elk stukje rivier telt, of de route nou over de Weesperzijde voert of helemaal tot aan Ouderkerk.

Een loopje met een lengte van 5 kilometer is het populairst. Ook afstanden van 3 en 3,5 kilometer springen eruit, maar dat kan met het rondje Vondelpark te maken hebben (3,3 kilometer). Hetzelfde geldt voor 7 kilometer, ruim twee rondjes Vondelpark. Als de temperatuur oploopt tot boven de twintig graden passen hardlopers hun route daarop aan. Langs het water wordt verkoeling gezocht, zo blijkt uit de iets oplopende populariteit van de Bosbaan, het Java-eiland en de Sloterplas.

Voor de duisternis
Zo is er ook een duidelijke verdeling over de dag. De meeste rondjes worden aan het begin van de avond gemaakt, liefst voor het invallen van de duisternis. In het weekend is in de ochtend ook een opvallende piek. Per plek zijn er verschillen - het Oosterpark, de Gaasperplas en het Amsterdamse Bos worden kennelijk in het donker als onveilig ervaren, terwijl op andere plekken nog wel veel wordt gelopen na zonsondergang, zoals het Erasmuspark en het Java-eiland. De westkant van het Rembrandtpark is uitgestorven na het vallen van de avond, terwijl aan de kant van De Baarsjes nog wel wordt gelopen.

Waarom zijn in het Vondelpark zo veel meer joggers dan in het nabije en even grote Rembrandtpark? Waarom is de Amstel zoveel populairder dan de Schinkel? Het zijn dit soort verschillen die Reiling en Dolders als landschapsarchitecten bezighouden. Dan zijn er blijkbaar ook manieren om de openbare ruimte aantrekkelijker te maken voor hardlopers. Dat is de relevantie van het onderzoek, legt Reiling uit. Ruim een kwart van de Amsterdammers loopt hard, een verdubbeling sinds 2009. 'Mensen letten meer op hun gezondheid en beweging is niet meer gebonden aan de voetbalclub of de tennisvereniging.' Maar dan is het wel zaak dat ze in hun buurt een mooi rondje kunnen maken. 'Vanuit Utrecht en Wageningen kennen wij de kwelling van hardlopen in de stad. Probeer maar eens een route te vinden waar je niet moet stoppen voor het verkeer.'

Noord en Zuidoost
In grote delen van de stad wordt ogenschijnlijk minder hardgelopen. In Noord en Zuidoost zijn nauwelijks hardlooproutes die eruit springen. Dat kan te maken hebben met verschillen in de bevolkingssamenstelling, maar ook met een geringere populariteit van de hardloop-apps in deze delen van de stad. Daaruit volgt al dat de apps niet helemaal een ideale steekproef leveren. Zo zijn hun gebruikers iets jonger dan de gemiddelde hardloper. En er is een verschil tussen het populaire Runkeeper en Strava, dat vooral door wielrenners wordt gebruikt. Van Runkeeper konden Dolders en Reiling alleen die loopjes gebruiken die hardlopers zelf openbaar maakten. De Stravagegevens houden dan weer op bij de gemeentegrens.

Hoe dan ook overlappen de resultaten van beide apps duidelijk, wat de onderzoekers sterkt in hun opvatting dat ze een veelbelovende meetmethode hebben gevonden. In hun scriptie hebben ze zich ook uitgeleefd op suggesties om de Schinkel en het Rembrandtpark aantrekkelijker te maken voor hardlopers. Ze hebben bijvoorbeeld een 'sportpergola' uitgedacht met kluisjes en waterkraantjes voor de Schinkelhaven en een soort tunnel, zodat hardlopers ongehinderd de Zeilstraat kunnen passeren.

Hardlopersbril
'De gemeente zal niet snel alle auto's van de Schinkel weghalen,' zegt Reiling. 'Maar als ze dat wel zou doen? Die stoute hardloopschoenen trekken wij aan.' De hardloper kan ook een soort kanarie in de kolenmijn zijn. Als die bepaalde plekken 's avonds mijdt, geldt dat hoogstwaarschijnlijk ook voor fietsers en wandelaars. 'Door ons onderzoek konden we door een hardlopersbril naar de openbare ruimte kijken.'

Nieuwe looproutes

De gemeente noemt het onderzoek 'een waardevol inzicht in het loopgedrag van de Amsterdammers'. Het hardloopnetwerk kan beter, zo blijkt. Eind september besloot de gemeenteraad al tot een investering in nieuwe gemarkeerde hardlooproutes.

Wethouder Eric van der Burg is bovendien gekomen met een actieprogramma op het snijvlak van zijn portefeuilles Ruimtelijke Ordening, Sport en Zorg, om de stad zo in te richten dat Amsterdammers worden uitgedaagd tot lichaamsbeweging. Bij nieuwe wijken als Centrumeiland en de Sluisbuurt wordt daar al vanaf de tekentafel over nagedacht.
Beeld LvdB / Het Parool
Bron: Mart Reiling, Thijs Dolders, Runkeeper, Gemeente Amsterdam, Wageningen University. Beeld LvdB / Het Parool
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden