Update

Onderzoek Opta naar hack bij KPN

Telecomwaakhond Opta onderzoekt of KPN voldoende heeft ondernomen om te voorkomen dat privégegevens van klanten op straat kwamen te liggen. Mogelijk heeft het bedrijf zijn zorgplicht verzaakt. Dat heeft een woordvoerster vandaag gezegd.

Het hoofdkantoor van KPN. Beeld anp

Aanleiding voor het onderzoek is dat hackers de adres- en inloggegevens van ruim 500 KPN-klanten openbaar hebben gemaakt. KPN zag zich daardoor genoodzaakt de e-maildienstverlening aan 2 miljoen gebruikers tijdelijk stil te leggen.

Volgens de zegsvrouw van Opta hebben ondernemingen als KPN de wettelijke plicht om maatregelen te nemen ter bescherming van de persoonlijke levenssfeer van klanten. 'Wij onderzoeken of KPN in dit geval aan deze plicht heeft voldaan.'

De telecomtoezichthouder tikte KPN de laatste jaren al veel vaker op de vingers over de gebrekkige naleving van wet- en regelgeving. In december plaatste Opta het bedrijf onder verscherpt toezicht.

Strafrechtelijk onderzoek
Het Openbaar Ministerie heeft een strafrechtelijk onderzoek ingesteld naar het hacken van adres- en inloggegevens bij KPN. Dat zei een woordvoerder van het OM vandaag. Doel van zo'n onderzoek is de verantwoordelijken op te sporen en bewijs te verzamelen. Als dat lukt kan het OM besluiten de verdachten te laten berechten.

Veiligheid niet in geding
De digitale inbraak bij KPN heeft de veiligheid van de ICT-systemen bij de Rijksoverheid en vitale sectoren in de samenleving niet in gevaar gebracht. Dat is gebleken uit onderzoek van het Nationaal Cyber Security Centrum nadat de hack bij deze instantie was gemeld. Een woordvoerder van het ministerie van Veiligheid en Justitie heeft dat vandaag gezegd. Verder is KPN zelf verantwoordelijk voor een goed digitaal slot op de deur. Minister Ivo Opstelten zal op verzoek van de Tweede Kamer de gang van zaken nog toelichten.

PvdA-Kamerlid Mariëtte Hamer noemde de verwijzing van de minister naar de verantwoordelijkheid van KPN te gemakkelijk. 'Je kunt niet zeggen: ik kijk even de andere kant uit', zei Hamer in TROS Kamerbreed. Ze kondigde aan dat de Kamer er nog op terug zal komen. De PvdA vindt het ook ongehoord dat KPN de klanten pas na drie weken informeerde over de problemen. De SP heeft al laten weten met Opstelten in debat te willen als zijn brief daar aanleiding toe geeft en GroenLinks heeft Kamervragen gesteld over de kwestie.

Nog steeds geen e-mail
KPN is er nog niet in geslaagd de e-maildienstverlening te herstellen. Bij een laatste test bleek de extra capaciteit die is ingezet om het te verwachten stuwmeer aan elektronische post te verwerken, niet toereikend.

Pas in de loop van de dag kunnen de klanten van KPN weer e-mailen. Dat zal volgens de zegsvrouw stapsgewijs gaan. Een tijdstip kon zij niet noemen. 'Een tegenslag', zei ze. 'Echt supervervelend voor onze klanten.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool.nl.