Onderzoek naar 'blackspot' waar meisje verongelukte

Het kruispunt waar maandagmiddag een zestienjarig meisje dodelijk verongelukte, is al tien jaar onderwerp van discussie tussen verkeersdeskundigen en bewoners.

Het kruispunt van de Burgemeester Roëllstraat en de Burgemeester van Leeuwenlaan in Nieuw-West waar begin deze week een dodelijk ongeval plaatshad Beeld Marc Driessen
Het kruispunt van de Burgemeester Roëllstraat en de Burgemeester van Leeuwenlaan in Nieuw-West waar begin deze week een dodelijk ongeval plaatshadBeeld Marc Driessen

De gemeente start onmiddellijk een onderzoek naar het ingewikkelde kruispunt van de Burgemeester Roëllstraat en de Burgemeester van Leeuwenlaan in Nieuw-West.

Deskundigen houden daarbij de infrastructuur tegen het licht. Het inschakelen van deze Werkgroep Blackspots Amsterdam is verplicht na dodelijke en ernstige ongevallen. Daarnaast doet ook de politie onderzoek naar de toedracht van het ongeval in Nieuw-West.

Niet de eerste keer
Het meisje kwam maandagmiddag rond half drie onder de tram terecht en werd volgens ooggetuigen waarmee AT5 sprak 'vele meters meegesleurd'. Wat er maandag precies is gebeurd, is nog niet bekend.

Het is niet de eerste keer dat het grote kruispunt nader wordt bekeken. Op aanbeveling van de werkgroep werd er in 2006 een tramwaarschuwingsinstallatie geplaatst die een signaal afgeeft.

Daarmee worden mensen gewaarschuwd de trambaan niet over te steken wanneer er een tram aankomt. In 2011 is onderzoek gedaan naar plaatsing van verkeerslichten, maar daarvoor bleek er te weinig verkeer te passeren.

Overzichtelijkere situatie
Naar aanleiding van een ongeval tussen een auto en fietser in november 2015 waarbij de fietser ernstig letsel opliep, heeft de werkgroep een schouw uitgevoerd. Daar zijn aanbevelingen uit voortgekomen voor aanpassing van het kruispunt. Het ongeval vond plaats op het fietspad parallel aan de Burgemeester Roëllstraat.

Een van de aanbevelingen uit deze schouw is om de fietsoversteekplekken bij de Burgemeester van Leeuwenlaan geschikt te maken voor twee richtingen fietsverkeer. Hierdoor ontstaat volgens een woordvoerder van de gemeente 'een overzichtelijkere situatie voor alle verkeersdeelnemers'. "Het verkeersontwerp is klaar en de kruising zou deze zomer worden aangepast."

Politie-administratie
Verkeersdeskundigen van de gemeente en de politie hebben regelmatig overleg over allerlei knelpunten in de stad. Daarbij bespreken ze ook locaties waar kleinere ongevallen hebben plaatsgevonden. Zo nodig volgt op deze bijeenkomsten een schouw waarbij ze de situatie ter plekke gaan bekijken.

Een kruispunt wordt een blackspot genoemd wanneer er drie ongelukken per jaar plaatsvinden. Dit aantal geldt sinds 2011: daarvoor was
er sprake van een officiële blackspot bij zes ongevallen.

De manier waarop de politie ongevallen registreert, zorgt onder deskundigen nog steeds voor veel wrevel: tot voor kort kwamen kleinere ongevallen helemaal niet meer in politiecijfers terug. Volgens de deskundigen is die administratie nog verre van volledig.

Elke middag het laatste nieuws uit Amsterdam ontvangen? Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief van Het Parool.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden