Onderzoek gevolgen Noord/Zuidlijn op bereikbaarheid stad

De stad en een reeks wetenschappelijke instellingen gaan de komende jaren onderzoeken wat de effecten zijn van het rijden van de Noord/Zuidlijn.

De impact van de Noord/Zuidlijn op de stad is de komende jaren onderwerp van intensieve studie Beeld ANP

Het duurt nog ruim acht maanden voordat de nieuwe metrolijn zijn eerste rit rijdt, maar nu al wordt gestart met onderzoek naar de mate waarin de komst van de Noord/Zuidlijn de bereikbaarheid van de stad en de regio zal veranderen.

De Noord/Zuidlijn is de grootste ingreep in het Amsterdamse openbaar vervoer in decennia. Het aangekondigde onderzoek is een samenwerking tussen de gemeente, een aantal kennisinstellingen, de Vervoerregio Amsterdam en het GVB.

Inzichtelijk
Volgens wethouder Pieter Litjens (Verkeer en Vervoer) biedt dit een kans om de vervoerkundige en economische effecten te meten van een nieuwe metrolijn. "We gaan de gevolgen van de Noord/Zuidlijn voor de stad en de reizigers inzichtelijk maken. Dit helpt ons bij besluiten over toekomstige uitbreidingen van het ov, die noodzakelijk zijn gezien de woningbouwopgave waar Amsterdam voor staat."

Belangrijke onderzoeksvraag is hoe de keuzes van reizigers en de vervoersstromen veranderen. Ook wordt gekeken naar de invloed op de gebiedsontwikkeling, op vastgoedprijzen, en het functioneren van de arbeidsmarkt.

Lees ook: Gezocht: Amsterdammers die de Noord/Zuidlijn willen testen en Noord/Zuidlijn-promo uit 1994: 'Wees niet bang voor overlast'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden