Plus

Ondernemerstweeling wil iedereen aan de duurzame kleding

Met hun duurzame modezaak Goat Store wil de tweeling Abigail en Lavinia Bakker (35) de wereld verbeteren én veroveren. 'World domination, dat is uiteindelijk ons doel.'

Abigail (links) en Lavinia Bakker, oprichters van Geitenwollenwinkel, Goat Store en kledingmerk Goat Organic Apparel. Beeld Ilja Keizer

Ze weten het zelf ook: Lavinia en Abigail Bakker (35) uit ­elkaar houden is niet eenvoudig. "We lijken niet alleen op elkaar," legt Abigail uit. "We praten allebei heel veel en snel, en maken elkaars zinnen af," vult Livinia aan. ­"Abigail doet voordat ze denkt, ik denk voor ik doe. Maar dat is dan ook het enige verschil."

Karma
Maandag opent de tweeling een tweede duurzame en ­vegan kledingwinkel: Goat Store, op de Haarlemmerdijk, in het pand waar ze ooit begonnen met een pop-up­winkel. Dit wordt de eerste flagshipstore van hun eigen merk Goat Organic Apparel. Een winkel met een ­jonge, urban uitstraling, vertelt Abigail.

Hun eerste winkel, Geitenwollenwinkel - waar meerdere duurzame merken verkocht worden - zit sinds 2014 op de Utrechtsestraat. In een voormalige slagerij annex worstenmaker, nota ­bene. ­Lavinia, lachend: "Elke keer dat ik de winkel ­binnenkom en alle rekken vol diervriendelijke kledingmerken zie, denk ik: dit moet wel karma zijn."

De naam van hun eerste winkel is een knipoog naar de tijd dat veganisme, organische kleding en begaan zijn met het klimaat nog voorbehouden was aan geitenwollensokkentypes op jezussandalen. De tweeling wil dat imago veranderen, vertelt Abigail. "Met humor, maar vooral ook door diervriendelijke kleding toegankelijk en betaalbaar te maken voor iedereen.

Een duurzaam ­­T-shirt à veertig euro is voor de gemiddelde Nederlander niet te betalen, daarom kost een shirtje van Goat Organic Apparel maar 17,95 euro." Dat is mogelijk omdat de Bakkers rechtstreeks aan de klant verkopen en dus geen winkelmarge hebben.

"Wij willen dat het straks normaal is om goede en eerlijk geproduceerde kleding te kopen, in plaats van vervui­lende, mens- en dieronvriendelijke kleding van grote ­ketens," stelt Lavinia. "Ons streven is om net zo groot en bekend te worden als Urban Outfitters."

Niet alleen in ­Nederland, maar overal ter wereld moet uiteindelijk een Goat-winkel komen, vult Abigail aan. "De tijd is rijp, er is steeds meer vraag naar duurzame kleding. Grote ketens pikken het inmiddels ook wel op, maar er is nog veel greenwashing: goed voor het imago, maar in de praktijk blijkt de kleding toch niet honderd procent duurzaam te zijn."

"We krijgen mensen uit New York in de Geitenwollenwinkel die zeggen dat er in hun stad niet één winkel is waar je terechtkunt voor betaalbare, hippe en duurzame kleding. Daarom staan de Benelux, Berlijn, Londen, Scandinavië, Los Angeles, New York, Montreal en Tokio nog op ons lijstje. Duurzame mode moet normaal ­worden in het straatbeeld. World domination, dat is ons uiteindelijke doel."

Altijd winnen
Die ondernemersgeest kregen ze met de paplepel ingegoten. Opa en vader Bakker waren succesvol in de export van bloembollen. Abigail: "We zijn keiharde werkers, zeuren nooit. Dat fanatieke is een familietrekje, de Bakkers spelen altijd om te winnen. Papa zegt weleens dat hij pas trots is als we een miljoen euro omzetten."

Hoewel ze uit een welvarend gezin komen, was geld nooit een vanzelfsprekendheid, zegt Abigail. "Mijn vader liet ons wel weten dat hij degene was die er hard voor had gewerkt, niet wij. We hadden altijd baantjes en mijn moeder was heel zuinig op oude spullen. We kregen geen nieuwe rijlaarzen, maar kregen eerst haar oude paar om af te dragen."

"Geld verdienen is nooit onze drijfveer geweest," ­vervolgt Lavinia, "al moet dat uiteraard ook gewoon ­gebeuren. Wij doen dit omdat we de wereld willen veranderen. Als we met het bedrijf winst maken, doneren we dat liever aan een goed doel, of we investeren het weer in de winkel en het personeel. Van een peperdure Rolex gaat mijn hart echt niet sneller kloppen." Lachend: "Hooguit van een tas van Stella McCartney, maar dat mag."

In traditioneel adverteren geloven ze niet. "In plaats van veel geld te steken in enorme billboards, vestigen we liever op een andere manier de aandacht op ons," zegt Lavinia.

Zo hebben de Bakkers Taking Action opgericht, een platform waarmee de zussen regelmatig acties organiseren gericht op het verbeteren van de wereld. Daarbij krijgen ze hulp van de 'Goat gang', hun volgers (in totaal een stuk of 25.000) op sociale media.

"Onze eerste actie was in 2018," vertelt Lavinia, "toen we een plastic attack organiseerden in de Albert Heijn op de Jodenbreestraat, waar we met een groep alle producten van het plastic hebben ontdaan. Het filiaal was vooraf ­gebeld door Het Parool voor een reactie, en ze besloten op een positieve manier bij te dragen; ze plaatsten kratten waar we al het plastic in konden verzamelen. Later hebben we nog een gesprek gevoerd met Albert Heijn, die ons ­lieten weten bezig te zijn met veranderingen."

Anderhalve maand later werd de herbruikbare katoenen broodzak geïntroduceerd in veel filialen. "Al hebben we daar met onze actie maar tien procent aan kunnen bijdragen, dat zou al geweldig zijn."

Ongelijk bewijzen
Als ondernemers hebben ze geleerd om door te pakken, ook als dingen even tegenzitten. Hun eerste duurzame ­label Twin Couture liep uit op een mislukking. "We wilden het té goed doen," zegt Lavinia. "We lieten bijvoorbeeld ons logo graveren op tweeduizend knoopjes. Niet heel handig."

Nadat ze stopten met Twin Couture, hebben ze hun huis in Haarlem verkocht en trokken ze tijdelijk weer in bij hun moeder in Bennebroek. Van daaruit richtten ze Goat en Geitenwollenwinkel op. Sinds tweeënhalf jaar huren ze een huis in de Rivierenbuurt.

Ooit kregen de zussen van een ouwe rot in het modevak te horen dat ze het niet in zich hadden om het te maken in de modewereld: 'Jullie gaan niet over lijken, een baan als hostess is meer iets voor jullie.' De tweeling moet er nu om lachen. "De jongere generatie doet het gelukkig helemaal anders," ziet Abigail. "Zij zien in dat sociaal en duurzaam ondernemen de enige manier is. En niet morgen pas, maar vandaag."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden