Plus

Ondernemers pikken oponthoud ondertunneling Zuidas niet

Bewoners en bedrijven vrezen een opeenstapeling van oponthoud en vertraging bij de ondertunneling van de Zuidas. Nog voordat het werk echt is begonnen, zijn al 'maanden' vertraging opgelopen bij de voorbereidingen.

De Zuidas zoals die er in 2028 moet uitzien. In het midden het nieuwe Station Zuid, links en rechts daarvan de toegangen tot de A10-tunnels. Beeld Projectteam Zuidas

"Ik dacht: daar gaan we weer," zegt voorzitter Bart Drenth van MKB Amsterdam. "We hebben dit ook bij de Noord/Zuidlijn gezien. Amsterdam is al zo lang bezig met dit project, je zou denken dat ze van eerdere ervaringen hebben geleerd."

Voor de ondertunneling van de Zuidas, waarbij de verbrede ringweg A10 deels ondergronds gaat en metro- en treinspoor en Station Zuid worden aangepast, was bij voorbaat negen jaar uitgetrokken.

De werkzaamheden hadden op 1 januari moeten beginnen, maar vorige week bleek dat al in de voorbereiding vertraging is opgelopen. Na de aanbesteding van het project in 2017 zijn er zoveel eisen en aanpassingen bijgekomen dat het voorontwerp nog niet eens klaar is. Ook zijn er tegenvallers bij de grondwerkzaamheden.

Impact
Het Projectteam Zuidasdok houdt het oponthoud op 'enkele maanden' en belooft dat de einddatum niet in gevaar komt. Maar daar geloven ondernemers en omwonenden niets van. "Het is ongelooflijk dat het al in de voorfase uitloopt," zegt directeur Kees Noorman van ­ondernemersvereniging Oram.

"Ze kunnen niet volhouden dat dit geen impact zal hebben en dat het alsnog binnen de planning klaar zal zijn. Het is volstrekt onduidelijk hoe lang het project nu gaat duren. We horen acht jaar, tien jaar, maar wij rekenen al met dertien jaar."

Oram waarschuwt al vier jaar voor vertragingen. Grote bedrijven langs het tracé, waar­onder Akzo Nobel en eigenaren van kantoorcomplexen als WTC Amsterdam, zijn tevergeefs naar de Raad van State gestapt om het project tegen te houden.

"We zijn geen tegenstander van het Zuidasproject," aldus Noorman, "maar als je zo vroeg al tegen problemen oploopt, moet je nu de tijd nemen om te heroverwegen: is dit nog wel een plan dat je kunt uitvoeren?"

Bouwverkeer
Vooral over de bereikbaarheid van Amsterdam maakt de ondernemersvereniging zich zorgen. "We hebben altijd gepleit voor het gescheiden houden van bouwverkeer en woon-werkverkeer. Nu blijkt daar geen ruimte voor te zijn. Dat kan in de hele stad en regio tot oponthoud en onveiligheid leiden. Dat is onacceptabel." Door de vertraging raakt het Zuidasproject bovendien verzeild in het vergelijkbare megaproject waarbij de A9 door Amstelveen wordt verbreed en - deels - ondergronds wordt gebracht.

Ook het fijnmazige plan voor buitendienststellingen van de NS-sporen moet mogelijk opnieuw worden gemaakt, met gevolgen voor de toegankelijkheid van Amsterdam-Zuid, Zuidoost en Schiphol. "De bereikbaarheid van het zuidelijke deel van de Amsterdamse regio kan hier ernstig onder lijden."

Ook de afstemming met andere bouwprojecten aan de Zuidas, zoals de nieuwbouw van de rechtbank, de EMA-toren, appartementencomplex The Valley en de Amstelveenlijn, kan in de problemen komen, waardoor bouwverkeer en werkzaamheden elkaar hinderen.

Argusogen
Vooral in de Prinses Irenebuurt kijken omwonenden met argusogen naar de bouwwerkzaamheden en de jarenlange overlast die daardoor ontstaat. Cisca Griffioen van Bewoners- platform Zuidas en inwoner van Buitenveldert is niet zo verbaasd over vertraging. "Het is een gigantisch project en de ruimte is krap.

Maar het moet natuurlijk niet zo zijn dat we nu vertraging na vertraging krijgen. Het tijdschema was al extreem krap en ze hebben het nog krapper gemaakt door straks vanaf twee kanten te gaan werken. Misschien is het wel te krap. En ze doen er alles aan om voor het dok ­onder de miljard euro te blijven."

Voor omwonenden is gebrekkige bereikbaarheid, naast bouwoverlast, het grootste angstbeeld. "Het was al ingewikkeld met alle omleidingsroutes, dat kan niet nog moeilijker worden. Het moet niet zo zijn dat we straks twintig jaar in een bouwput zitten."

Blijven evalueren
Ze is niet voor een algehele herijking. "Maar neem dit oponthoud wel te baat om te kijken hoe je verdere vertraging voorkomt en kijk nog eens goed naar de overlast." Ook voorzitter Drenth van MKB Amsterdam is geen voorstander van een pas op de plaats. "Dan duurt het allemaal nog langer. Het is altijd goed tussendoor te evalueren, maar alleen als dat niet tot nog meer vertraging leidt."

Het gebrek aan openheid schaadt volgens Oram-directeur Noorman het vertrouwen in de projectorganisatie. "Rijkswaterstaat is al niet de grootste communicator en het projectbureau is blijkbaar nog niet ingewerkt. We zien hetzelfde gebeuren bij de plannen voor de brug over het IJ. Ondernemers zijn heus niet onwelwillend, maar dan moet je als bouworganisatie wel transparant zijn."

"Als er nu twijfels zijn, dan moet men gas ­terugnemen en goed kijken of de planning nog wel klopt met al die wijzigingen. Anders heb je een recept voor problemen."

Lees ook: Projest Zuidasdok vreest voor herrie, schade en files

Beeld Zuidas LVDB/HET PAROOL
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool.nl.