Ondernemers in Noord vrezen parkeerkosten

Ondernemers in Noord vrezen in de financiële problemen te komen als betaald parkeren in juli 2018 in het stadsdeel wordt ingevoerd.

'We zijn juist naar Noord gekomen vanwege de goede bereikbaarheid'Beeld anp

Als de plannen van de gemeente doorgaan, krijgen de ondernemers in Noord slechts één parkeervergunning per tien werknemers. "Bedrijven worden enorm op kosten gedreven," zegt Rob Post, voorzitter van de Vereniging Amsterdamse Bedrijven Noord (Veban).

Post beseft dat door de komst van de Noord/Zuidlijn, de bevolkingsgroei in Noord en de overlast door langparkeerders het parkeerbeleid op de schop moet.

Hij begrijpt alleen niet dat de gemeente de ondernemers niet tegemoet wil komen door de parkeernorm - desnoods tijdelijk - te versoepelen naar één parkeervergunning per drie werknemers.

Post: "Op die manier krijgen bedrijven in elk geval de tijd om hun bedrijfsvoering aan te passen."

Goede bereikbaarheid
"Het gaat ons zeker 16.000 euro kosten, dat is best veel voor een jong bedrijf," zegt Serge de Sousa, mede-eigenaar van online marketingbureau Whello.

Zijn bedrijf groeit snel: De Sousa verwacht dat het aantal medewerkers van zijn bedrijf in de nabije toekomst verdubbelt van vijftien naar dertig. "We hebben juist de binnenstad voor Noord verruild vanwege de goede bereikbaarheid," aldus De ­Sousa.

Hij verwacht dat werknemers ergens anders gaan werken als ze extra moeten betalen voor parkeren.

De komst van de metro biedt volgens De Sousa geen soelaas. "Onze mensen moeten dan vanaf het metrostation naar het einde van de Johan van Hasseltweg lopen, wat neerkomt op een langere reistijd."

De NAM is al sinds 1946 gevestigd op de Asterweg. Directeur Ruud Laarman noemt de voorgestelde parkeernorm 'wanbeleid'.

"We hebben twintig werknemers van wie de helft niet in Amsterdam woont. Nu kun je nog voor de deur van ons bedrijf parkeren, straks niet meer. We hebben gelukkig nog een eigen terrein waar werknemers kunnen parkeren, maar poten­tiële nieuwe werknemers zullen misschien niet bij ons willen werken vanwege de parkeerkosten."

Klantenverlies
Jeroen Brink, verkoopleider bij He­ron Auto, vindt het wel gunstig dat hij door betaald parkeren de overlast van langparkeerders kwijtraakt, maar hij ziet vooral nadelen.

"We werken met vijftien man, waarvan er tien met de auto komen. Als betaald parkeren wordt doorgevoerd, gaat mij dat meer dan 32.000 euro per jaar kosten. Ze jagen ons de stad uit, daar komt het op neer." Ook vreest hij klanten kwijt te raken die gewend zijn hun auto voor onderhoud bij de autodealer te parkeren.

Volgens een gemeentewoordvoerder zijn bedrijven al tegemoetgekomen door in een gebied waar geen parkeervergunningen meer worden uitgegeven, toch vergunningen te verlenen.

"Bovendien wordt op 6 december het voorstel nog besproken tijdens de raadscommissie Infrastructuur en Duurzaamheid, dan kan de Veban nog inspreken."

Tip Het Parool

Heb je een nieuwstip of nieuwsfoto? Voeg ons toe op Whatsapp. Liever mailen of anoniem tippen? Bekijk hier hoe dat kan.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden