Onder druk akkoord met het metroplan

Een werknemer bij de ingang van de hogedrukcabine in de bouwput van het toekomstige station Ceintuurbaan van de Noord-Zuidlijn. Foto ANP Beeld
Een werknemer bij de ingang van de hogedrukcabine in de bouwput van het toekomstige station Ceintuurbaan van de Noord-Zuidlijn. Foto ANP

AMSTERDAM - Frits Strik, tot 2006 als topambtenaar verantwoordelijk voor de Noord/Zuidlijn, voelde zich onder druk gezet om in te stemmen met de begroting voor de metro. Die was volgens hem veel te krap.

Dit heeft hij volgens ingewijden gezegd tegen de enquêtecommissie die de besluitvorming rond de metrolijn onderzoekt. Strik wordt donderdag in het openbaar gehoord. Hij was directeur van de dienst Infrastructuur, Verkeer en Vervoer (dIVV) en eindverantwoordelijk voor de realisatie van de metrolijn.

In een vertrouwelijk voorgesprek zou Strik hebben verteld dat hij in de aanloop naar het besluit voor de metrobouw (oktober 2002) vond dat er veel te weinig geld was gereserveerd voor tegenvallers. Collega's zouden hem echter hebben gezegd dat er geen rek meer zat in het budget. Daardoor voelde hij zich niet vrij te wijzen op de risico's en zweeg hij, aldus ingewijden.

Het vooronderzoek van de commissie zou aanwijzingen hebben opgeleverd van een 'tunnelvisie' die geen ruimte bood voor tegenspraak. Toen een paar maanden voor het beslissende raadsdebat de kritiek groeide, stelde het stadsbestuur een plan op om het draagvlak te behouden. Media zouden worden benaderd met de boodschap dat uitstel geen voordeel opleverde. (BAS SOETENHORST)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden